To, že se živím jako grafik, píšu si na svém webu na blog a nabízím vám své služby je vlastně souhra spousty šťastných náhod a výsledek zpočátku nevědomé životní cesty.

Studentská léta (2000-2003)

Už na základní škole, jsem si pohrával s tvorbou internetových stránek – většinou pro neziskovky, jejichž jsem byl členem nebo pro zvířecí miláčky. 🙂 Později v průběhu studia počítačového oboru na střední škole jsem navázal první spolupráci s kopírovacím centrem, kde jsem se dostal k naprostým základům reklamy. Kromě manuální práce (polepy apod.) a občasných návrhů různých polepů a tiskovin v Corelu jsem měl také možnost začít vytvářet první internetové stránky na zakázku pro skutečné zákazníky. Mým velkým snem tehdy bylo založit si firmu JAYDEE web systems a dělat komerční weby (neptejte se mně jak jsem přišel na to jméno – už nevím, ale učitelé ze střední to mají v paměti dodnes, zejména ti z IT předmětů 🙂 ).

Cesta zaměstnance

Malá reklamní agentura (2005)

Po návratu z vojny a úvahách, čemu se chci dále věnovat, jsem v roce 2005 využil příležitosti a nastoupil jako junior grafik do rodinné reklamní agentury v jižních čechách. Zdokonalil jsem se v InDesignu, Photoshopu a dělal jsem např. sazbu časopisů, tiskoviny a polepy pro předvolební kampaň ale navrhoval jsem i litinové orientační systémy na míru pro historické centra měst.

DTP studio (2006)

Následovala krátká zkušenost z DTP studia v tiskárně, kde jsem se ujistil v tom, že on-line svět a kreativní grafika mi jsou bližší než rutinní sazby jednoduchých tiskovin.

Multimediální agentura (2007)

Využil jsem tedy nabídky nastoupit do multimediální agentury jako grafik/webdesigner. Zde jsem pracoval na mnoha zajímavých projektech pro velké tuzemské firmy – ať to byly návrhy a tvorba webů. multimediálních CD/DVD, střih audia/videa, kreativní polepy… Zdokonalil jsem se ve webdesignu, kódování XHTML/CSS, Flashi.

Fullservisová reklamní agentura (2008-2010)

Po stěhování se na jižní moravu jsem nastoupil jako senior grafik do full-servisové reklamní agentury. Zde jsem jako defacto jediný grafik měl na starosti celou myslitelnou škálu grafických činností – od tiskovin, polepů aut a provozoven reklamních cedulí,  logotypů, korporátních stylů, inzercí až po tvorbu webů.

Nadnárodní B2B společnost (2010-2015)

V roce 2010 nastal v mém životě zásadní zlom. Došel jsem k poznání, že mi nestačí být pouhým zpracovatelem návrhů bez přímé zpětné vazby na dopad mé práce. Že se na tvorbě chci podílet ve větší míře. Přináší má práce někomu zisk? Dělám to dobře? Líbí se konečnému příjemci? Plní účel? Začal jsem objevovat taje marketingu, komunikace, psychologie a kouzla osobního rozvoje. Po více než dvou letech v reklamní agentuře jsem nastoupil jako senior grafik na marketingové oddělení nadnárodní B2B firmy vyrábějící nápoje a potraviny s několika zahraničními dceřinými společnostmi. Otevřel se mi nový svět. Byl jsem první grafik-zaměstnanec po dvaceti letech existence společnosti kdy spolupracovali jen s agenturama. Najednou jsem byl přímo u zdroje – tam kde se rodí nápady, plánují a vyhodnocují kampaně.

Pozn.: To, že jsem prošel tolika firmama za tak krátkou dobu bylo dáno shodou životních okolností, kdy jsem se opakovaně stěhoval napříč republikou. Nebylo to hledání vysněného zaměstnání, nebo fluktuanství. Zpětně to vnímám jako pozitivum a velkou školu. Můj životopis najdete také na LinkedInu.

Nastoupil jsem na vysokou školu studovat právo a management a od této chvíle se velmi intenzivně a aktivně vzdělávám hlavně ve webdesignu ale také v souvisejících oborech jako jsou marketing, komunikace, psychologie… Čtu knihy a články, poslouchám audiobooky a přednášky, účastním se kurzů a konferencí.

Zkušenost si dává platit neobyčejně vysoké školné, ale naučí tolik jako nikdo jiný. Thomas Carlyle

Vlastní cestou

Pak, na začátku roku 2011 přišlo to, co muselo zákonitě jednou přijít. Chuť a potřeba dělat to sám za sebe. Je fajn, když je perfektní tým lidí, kteří dají hlavy dohromady a vytvoří třeba super identitu produktu. Ale už je to týmová práce. A vzhledem k zaměření businessu zaměstnavatele jsem se rozhodl udělat velký krok do neznáma a při zaměstnání se učit podnikat a zjistit v reálném světě, zda už jsem se něco naučil a zda budu lidem užitečný. I když jsem jakýsi nesmělý pokus pod pseudonymem Nubian udělal již dříve, nyní jsem se rozhodl jít na trh se svým jménem. Koupil jsem si doménu a dřív než jsem si na web vůbec stihl dát nějaké reference, se mi začaly hlásit zakázky. Začal jsem objevovat svět podnikání – administrativa, fakturace, kalkulace, organizace času, propagace…najednou to přestalo být jen o tvorbě samotné. A to mně baví.

Musím se pečlivě soustředit na kvalitu výstupů. Pokud udělám práci kvalitně, vydělám si peníze, zákazníci budou spokojení a můžou se mi po čase vrátit, nebo mne dále doporučit. Když ne, mám ostudu. Pořádnou. Ne jen mezi kolegy z kanceláře. Vytvářím si historii projektů za kterýma stojím a díky nim zase získávám další příležitosti. Celou tu dobu se učím. Víc než kdykoli předtím. Je to nutnost. Někdo sbírá známky, já teď sbírám spokojené zákazníky. 🙂

Bude to brzy dva a půl roku. Za tu dobu jsem se díky tomuto rozhodnutí naučil v určitém ohledu víc, než za celou dobu jako zaměstnanec. Bylo to zásadní vystoupení ze zóny komfortu, ale stojí to za to. Mám štěstí na zákazníky mezi nimiž jsou výborní lidé – u mnoha z nich se jedná o více než pracovní vztah zákazník /dodavatel.

Doplnění: pokračování mé kariéry je popsáno v článcích Tak už to přišlo, je ze mě freelancer! a Můj první (šestý) rok na volné noze.
Jan Barbořík

Jan Barbořík

Pomáhám živnostníkům, malým a středním firmám s online i offline marketingem.
Jsem tu pro vás, když nestíháte udržovat firemní web a sociální sítě.
Pomohu, když je vaše firma málo vidět a nevíte si rady s propagací.
Umím vytvořit firemní grafiku, propagační materiály nebo webové stránky.
Podnikám pod značkou Devenio.
Jan Barbořík