Jak zadávat práci? Jakým způsobem eliminovat nedorozumění? Jak ušetřit? Dvacet minut vašeho času může rozhodnout o celé zakázce.

Drtivá většina nespokojenosti zákazníka s výsledným návrhem vzniká kvůli nejasnému nebo nepřesnému zadání. Umíte správně zadávat zakázku?

„Nevíš-li kam jdeš, určitě dojdeš někam jinam.“ Přísloví

Víte, co chcete? Super!

Ideální je situace, když jako klient máte přesnou představu o výsledném díle. Vítev co chcete? Super! Napište si všechny informace požadavky, myšlenky a inspirační odkazy a prodiskutujte je s grafikem, kterého oslovujete. Tak si ujasníte zadání, budete vědět že grafik, kterého jste oslovili na to má a zvládne to. Navíc také může přispět zajímavým tipem či dobrou radou. Podrobným rozborem lze také lépe odhadnout časovou náročnost zakázky.

Nejste si jistí? Ptejte se!

Víte jen obecně, co byste chtěli, ale dané problematice nerozumíte? Nestyďte se to říct. Prodiskutujte to s ním. Ptejte se. Nikdo nemůže rozumět všemu. Od toho si platíte grafika – kupujete si kromě výsledného díla také jeho vědomosti. A může se stát, že vám nabídne i lepší, nebo cenově zajímavější řešení, než jste původně chtěli.

Jak zadání zakázky připravit?

Napište si nejprve svou představu – psaní skvěle třídí myšlenky. Osvědčil se mi postup, kdy nejprve vydefinuji fakta – tedy k čemu by výsledné dílo mělo sloužit (např. propagace nového produktu), jakým způsobem chce zákazníky oslovit (roznos letáků v okolí), jaká má být jejich požadovaná cílová reakce (navštívit prodejnu) a také kdo jsouideální zákazníci (pohlaví, věková a sociální skupina).

Vidíte? Už máme pár základních vodítek, kterým nyní jen připravíme vizuální formu. Pokud máte představu i o estetické podobě, přiložte odkazy, nebo obrázky, které jsou stylově podobné vámi očekávanému výstupu. Velmi se tím sníží počet korektur. Tomuto dokumentu se v oboru říká “kreativní brief”.

Nad takovýmto soupisem vašich představ se pak můžete s grafikem pobavit a ujasnit si zadání. Většina agentur sama brief vyžaduje nebo ho na základě jednání s klientem sama vytvoří a dá jej klientovi k odsouhlasení.

Brief je nejen jednoznačné zadání, ale slouží také klientovi ke zhodnocení výsledku zakázky, zda byla zpracována dle požadavků.

Co by měl správný brief obsahovat?

  • informaci o projektu, jeho cíle
  • vastní zadání (požadované sdělení, které se má komunikovat)
  • velmi vhodné je také vložení inspiračních obrázků pro přiblížení představy
  • technologie zpracování (např. zda se jedná o tištěné letáky)
  • definice cílového zákazníka
  • informace o konkurenci
  • marketingovou strategii, do níž projekt spadá (jaké máte další propagační aktivity)
  • cenovou a časovou představu
  • osoby zapojené do projektu a kontakty na ně

 

Jan Barbořík

Jan Barbořík

Pomáhám živnostníkům, malým a středním firmám s online i offline marketingem.
Jsem tu pro vás, když nestíháte udržovat firemní web a sociální sítě.
Pomohu, když je vaše firma málo vidět a nevíte si rady s propagací.
Umím vytvořit firemní grafiku, propagační materiály nebo webové stránky.
Podnikám pod značkou Devenio.
Jan Barbořík