Zákazníci se mně opakovaně ptají, jak si mají tvořit texty pro svůj web s redakčním systémem, e-shop, či blog. Je potřeba je psát nějak speciálně? Jak to udělat aby byly texty vhodné i pro vyhledávače? Je potřeba dodržovat nějaká pravidla? Rozhodl jsem se tedy zjednodušeně sepsat základní vodítka k tomu, jak psát správně texty pro web.

Jak a o čem psát?

Nemáte-li obsah, stránku nevytvářejte.

  • Pište především pro lidi – snažte se o čtivé, snadno pochopitelné texty.
  • Pište o vašem oboru, o sobě – o tom, co dobře znáte a v čem jste dobří.
  • Pište jazykem vašich čtenářů (laici / odborníci).
  • Pište vlastní texty – nekopírujte cizí.
  • Délku textů volte úměrně k povaze webu.
  • Zvyšujte atraktivitu textů vkládáním obrázků či videí.
  • Snažte se využívat bohatou slovní zásobu.
  • Píšete-li pro blog, podporujte diskusi k článku.
  • Pokud nemáte obsah na další podstránku, nevytvářejte ji. Stránky “Připravujeme”, “Stránka je ve výstavbě” apod. návštěvníky jen odradí. Navíc mám smutnou zkušenost že takovéto stránky bývají málokdy skutečně dopsány.

Sémantika a forma textů

  • Vytvořte strukturovaný, snadno čitelný “estetický” text rozdělený do bloků, využívající nadpisy, odstavce, seznamy, obrázky.
  • Dodržujte strukturu nadpisů podle hierarchie – H1, H2, H3…
  • Zvýrazňujte podstatné pasáže tučným písmem, nebo kurzívou. (Nepodtrhávat – podtrhávání je určeno výhradně pro odkazy a mate návštěvníky.)
  • Píšete-li výčet nebo seznam, zvažte, zda místo odstavce textu z něj neudělat seznam s odrážkama (nebo číslovaný).
  • Texty bez obrázků jsou nuda. Máte-li možnost vkládat vlastní obrázky, využijte ji. Pokud ne, zkuste využít některou z nízkonákladových fotobank s miliony profesionálních snímků – například www.pixmac.cz – malá fotka se zde dá koupit již za 21 Kč.
  • Přidávejte k obrázkům popisky. (Tzv. alty)
  • Odkazům dejte lákavější a přirozenější formu:
    • Správně: Více informací naleznete v našem ceníku.
    • Chybně: Pro ceník klikněte zde. / Ceník – odkaz. / Ceník naleznete zde.
  • Do editorů nevkládejte zkopírované formátované texty z Wordu, Excelu apod. či z jiného webu. Mohou se přenést i se špatným formátováním či nežádoucím neviditelným HTML kódem, který vám pak obsah na stránce rozhází a vy nebudete vědět proč. Doporučuji vložit text nejdřív například do Poznámkového bloku a až odtud si čistý text zkopírujte do editoru v administraci webu zde naformátujte.

Texty a SEO – optimalizace pro vyhledávače

Téma optimalizace pro vyhledávače (tzv SEO) je mezi lidmi z on-line businessu velmi žhavé téma. Nechci se zde pouštět příliš do hloubky – optimalizace stránek není jen o textech ale je to celá (pa)věda vyžadující specifické odborné znalosti. Mým cílem je zde vypsat základní pravidla která je vhodné dodržovat a znát.

Pište pro lidi, ne pro roboty

Vyhledávače jsou určené k tomu aby přinesly co nejrelevantnější výsledky uživatelům na jejich hledání. O to se vyhledávače snaží, proto se neustále mění algorytmy výpočtů a hodnocení stránek. Pokud za sebe navkládáte na stránku 200 klíčových slov v domnění, že pak budete na prvních stránkách, dočkáte se maximálně penalizace. Vyhledávače jsou stále inteligentnější a snaží se bránit “přeoptimalizovaným” webům bez relevantního obsahu.

Co není napsáno, to nelze najít

Udělejte si jasno, pod čím chcete být dohledatelní – napište si to a mějte to na paměti při tvorbě textů. Pokud na dané téma na webu neexistují žádné texty, vyhledávač nemá jak zjistit že je vhodné váš web vypsat ve výsledcích vyhledávání daného tématu.

  • Používejte bohatou slovní zásobu – snažte se v textech pracovat se slovními spojeními a výrazy, které mohou používat návštěvníci stránek pro vyhledávání. Typickým příkladem je “chladnička” vs “lednička”.
  • Z obrázků texty vyhledávače nepřečtou – je to jako by tam nebyly.

Klíčová slova v textechKde by se měla objevovat důležitá slovní spojení?

  • v titulku stránky
  • v nadpisech
  • ve zvýrazněných textech (tučné, kurzíva)
  • v seznamech
  • v odkazech
  • v popiscích obrázků

Nesnažte se doběhnout vyhledávače podvody

Spousta vykuků se snaží je různými “neetickými fintami” obelstít – důsledkem je pak penalizace stránek nebo jejich úplné vyřazení z vyhledávání.

  • Do této kategorie spadají i všechny “SEO patičky”, organizované výměny odkazů apod.

Snažte se aby byl váš web na internetu vidět

Zpětné odkazy z tématicky příbuzných stránek a sociálních sítí jsou velkým pomocníkem.

Tolik asi k základním pravidlům pro tvorbu obsahu na webu. Ne každý člověk má talent psát, ne každý má dostatek času se věnovat tvorbě textů – v těchto případech je na místě obrátit se na odborníky pro které je psaní denním chlebem.

Doporučené texty:

ner d legální fotografie z fotobanky www.pixmac.cz

Jan Barbořík

Jan Barbořík

Pomáhám živnostníkům, malým a středním firmám s online i offline marketingem.
Jsem tu pro vás, když nestíháte udržovat firemní web a sociální sítě.
Pomohu, když je vaše firma málo vidět a nevíte si rady s propagací.
Umím vytvořit firemní grafiku, propagační materiály nebo webové stránky.
Podnikám pod značkou Devenio.
Jan Barbořík