Dostaly se mi do rukou životopisy několika grafiků, kteří byli ve věku mých rodičů a hledali si z různých důvodů nové zaměstnání ve svém oboru. Smutnou skutečností u většiny z nich byl fakt, že po absolvování školy se posadili v zaměstnání na dlouhé roky k pracovnímu stolu a dělali jen to, co po nich chtěl zaměstnavatel. Nikam se za ta desetiletí profesně neposunuli – nechci, aby to vyznělo špatně, ale ani nešli s dobou jako průměr. Nebudu polemizovat o jejich dalším osudu – tento článek má být o mé zkušenosti s návykem učit se a posouvat se profesně kupředu.

Profesionál typu T

Musím dát za pravdu Robertu Vlachovi, který píše o narůstajících nárocích na odborníky:

“Profesionál typu T je odborník s přesahem. Aby uspěl na dnešním trhu práce, musí mít hlubokou odbornost (svislá část písmene T) a nad ní nezbytný přesah zahrnující až desítky různorodých činností či dovedností. Ty mu dávají rozpětí, schopnost spolupráce a komunikace napříč obory v rozrůstající se síti individuálních profesionálů a podnikatelů.”

Konkrétně od grafika se často vyžaduje celá škála činností, která mnohdy velmi významně přesahuje do dalších, více či méně příbuzných oborů. Pro jedny je grafik “ten co maluje”, pro jiné ajťák, copywriter nebo markeťák. Často vlastně ani klient sám neví, na koho se obrátit. A tak jde za grafikem. Jen ten, kdo má velký přehled, dokáže klienta / zadavatele usměrnit, ale i poradit mu. A ve finále také kvalitněji odvést svou práci, protože ji chápe v širších souvislostech. Obor počítačové grafiky před deseti lety, kdy jsem maturoval a nyní, se už za tenhle krátký časový úsek tak zásadně proměnil, že “kdo chvíli stál, již stojí opodál”. Jsou dvě možnosti – buď se budu o řešení problému zajímat, nebo pokrčím rameny a půjdu si ve svých vyšlapaných kolejích dál.

Skončíte-li s učením, skončíte vůbec. Vernon Law

Krátké zamyšlení nad zdroji vědomostí

Už samotná práce s přijímáním nových výzev a se zájmem o dění v oboru přináší další a další poznatky a zkušenosti. Aktivní zájem o podnikání klientů tak proaktivním lidem denně pootevírá vrátka do jiného businessu. Každý obor má svá specifika a příležitosti k inspiraci. Proč automaticky delegovat všechnu činnost kterou neumím a nenaučit se něco nového? Tutoriály a návody jsou k dispozici na internetu zdarma nebo za přijatelné ceny. Je možno absolvovat on-line vzdělávací kurzy pořádané kýmkoliv na světě. Existují na to specializované portály jako například Skillshare , Coursera nebo Udemy. Mnoho odborníků ochotně sdílí veřejně na svých webech, blozích (namátkou Na volné noze , Freelancer Switch, Hubspot…) a sociálních sítích kvalitní odborné informace, nebo přímo pořádají školení a účastní se tématických konferencí. A záznamy z nich bývají nezřídka také dostupné na internetu (SPřednášky, WebExpo, TEDx, TEDxBrno, TEDxPraha a mnohé další… ). Kvalitní knihy není problém (i jednotlivě) objednávat ze zahraničí, nebo jsou překládány do češtiny. V neposlední řadě také existují otevřené komunity lidí ochotné poradit – Na volné noze, Business for Breakfast, UXcamp, CopyCamp atd. Abych neopomněl školství, nabídka soukromých i státních škol je také pestrá – ať už v bakalářských či vyšších studijních programech, tak v kratších kurzech.

Jenže kde na to brát čas?

Čas je největší investicí dnešní doby a pokud pracujete více než “nine to five” a chcete si ještě nechat prostor pro rodinu a nějakého koníčka, je to trochu obtížnější, ale ne nemožné.

Četba ušima

V jedné z přednášek má Ivo Toman zajímavou poznámku o využívání neproduktivního času produktivně. Například jízdu autem či hromadnou dopravou. Denně za volantem průměrně strávím zhruba dvě hodiny. Za poslední čtyři roky jsem tak díky této myšlence slyšel mnoho přednášek, podcastů a audiobooků, které mě obohatily více než běžný program rádia. Také při určitém druhu práce lze mít ve sluchátkách puštěnou zajímavou přednášku, inspirativní rozhovor (ByznysPark, 30 minut, O úspěchu s úspěšnými, Archiv ČRo…), či knihu (Audiotéka, Radioservis…)

RSS – úspora času

Velkou úsporou času je také práce s RSS čtečkou. Mám nastaveno přes sto odběrů článků lidí z oborů, které mě zajímají. Nestíhal bych procházet tolik webů, abych byl stále v obraze – takto mám novinky na jednom místě a vždy aktuální.

Twitter

Jako tam-tam na novinky funguje Twitter, který používá spousta lidí z oblasti marketingu. Sledováním aktivních, zajímavých osobností si také udržuji přehled.

Literatura není pasé

Čtení knih se v poslední době – mám pocit – dostalo lehce na okraj zájmu díky přesunu do on-line světa písmen a číslic. Osobně vnímám knihy jako základní zdroj poznání. V žádném blog-postu, článku, podcastu, přednášce ani e-booku zdarma autor nemá dostatek prostoru se danému tématu věnovat tak komplexně (a texty nevznikaly tak dlouho), jako právě v knize. Existují nakladatelství věnující se odborným publikacím, které stojí zato sledovat (Management Press, Jan Melvil aj). A kde brát čas na čtení? To už je otázka priorit. Nezapínejte televizi, ale otevřete knihu. Stránka po stránce ve volných chvilkách mi dala za poslední roky desítky přečtených knih. A komu se mermomocí zdá papír jako přežitek, ať využije stále pestřejší nabídku elektronických knih.

Kdo si myslí, že se učí, ten je vlasti chlouba; kdo si myslí, že dost umí, začíná být trouba. Karel Havlíček Borovský

Shrnuto, podtrženo

Nechci se stát samozvaným odborníkem a broukem Pytlíkem, který “všechno zná, všude byl a všechno viděl”. Ale nelze odvádět dobrou práci bez znalosti navazujících oborů. Nelze se posunout dále, když nevím kam vedou další cesty. Nelze se poučit z minulých chyb bez toho, aniž bych si je uvědomil a zajímal se o to jak je dále neopakovat. Beru to jako přirozenou součást osobního vývoje a cestu kupředu. Cestu, která mě baví a naplňuje. Jak se píše v naprosto skvělém článku: “Lidé, kteří neví, neví že neví”. A já chci vědět. Přede mnou se tak nyní začala otevírat nová pracovní etapa – coby marketéra – kde se mi daří uplatňovat získávané vědomosti a zkušenosti.

Den, kdy se něčemu naučíš, není už promarněn. David Eddings

Jak jste na tom s udržováním si přehledu ve svém oboru vy?

Jan Barbořík

Jan Barbořík

Pomáhám živnostníkům, malým a středním firmám s online i offline marketingem.
Jsem tu pro vás, když nestíháte udržovat firemní web a sociální sítě.
Pomohu, když je vaše firma málo vidět a nevíte si rady s propagací.
Umím vytvořit firemní grafiku, propagační materiály nebo webové stránky.
Podnikám pod značkou Devenio.
Jan Barbořík