V pátek 10 .6. 2016 jste měli možnost slyšet na Rádiu ZET (dříve BBC) můj krátký rozhovor s moderátorem Ondřejem Zehnalem na téma Facebooku a celebrity na Facebooku. Zvukový záznam nemám k dispozici, níže alespoň obsah rozhovoru.

Obsah ve zkratce:

  • Co to vlastně v dnešní době znamená být úspěšný na Facebooku?
    Být úspěšný na Facebooku znamená dostat se do podvědomí co nejvíce lidem kteří budou chtít daný profil sledovat – tvořit pro ně obsah, který je bude bavit, budou na něj reagovat (komentovat, lajkovat a dále sdílet). Toto je jeden pohled na věc.
    Druhý – businessový pohled je cíl nebo cíle, pro které je profil tvořen – pokud se bavíme o celebritách, tak to můžou být třeba prodeje skladeb, hudebních nosičů nebo vstupenek.
  • Je rozhodujícím faktorem počet odběratelů?
    Počet fanoušků nemusí být vodítkem úspěšnosti facebookové stránky – fanoušci jdou získat i „nelegálně“ – jdou nakoupit – a nezřídka se tak děje. K čemu mi je 8000 fanoušků z Indie, když mi žádný z nich nebude reagovat na mé příspěvky v češtině, nebo si ani jeden z nich nic nekoupí? Důležité jsou interakce – tedy počty lajků, sdílení, citování, prokliků, zobrazení, objednávek… Počet skutečných, reálných fanoušků je největší faktor úspěšnosti.
  • Jak se dá v dnešní době vydělat na sociálních sítích? Znamená čím víc odběratelů, tím větší profit?
    To, že budu mít stránku na Facebooku mi samo o sobě nic nevydělá a je to jen zdroj práce. Vymýšlet příspěvky, moderovat diskuse, inzerovat a pečovat o to. A tady spousta lidí (podnikatelů) přichází o iluze, když si „udělají ten fejsbuk“, pozvou si tam přátele a rodinu, sypou tam jeden akční leták za druhým a ono nic. Je potřeba přitahovat pozornost a zaujmout.
    Facebook je zábavná platforma – je to virtuální ostrůvek oddychu a zábavy. Nikdo nebude sledovat stránku kvůli akčním letákům. Přímočará reklama odrazuje.
    Monetizace – zpeněžení se – musí citlivě připojit. Prokládáním zajímavých obchodních nabídek s dalším neprodejním obsahem a propojení na jiné prodejní kanály.
    U celebrit se bavíme například o lákání lidí na koncerty, k nákupu CD atp.
    V poslední době také věnují Facebooku čímdál větší pozornost také politici – postupně objevují sílu Facebooku a přidávají se další a další – jejich zisk tedy nebude finanční, ale mohou ovlivnit voliče například před volbami, pokud s Facebookem budou smysluplně aktivně pracovat.
  • Které celebrity v dnešní době patří k těm nejúspěšnější na Facebooku?
    Obecně to jsou sportovci, baviči, zpěváci, politici, herci, moderátoři, bloggeři a youtubeři.
    Podle žebříčku časopisu Forbes, (který zohledňoval přitom zejména počet fanoušků, followerů a odběratelů a také počet příspěvků, které osobnosti českého internetu publikují, aktivitu fanoušků, tedy jak komu dávají „lajky“, na koho reagují a čí přeposílají příspěvky) jsou nejvlivnější Češi na sociálních sítích modelka Karolina Kurková, fotbalový brankář Petr Čech a youtubeři a internetoví baviči ViralBrothers.
  • Díky čemu patří k nejúspěšnějším a čím je obsah na jejich profilech tak originální?
    – jsou zábavní – seriozní obsah na Facebooku nebývá úspěšný
    – jsou autentičtí (nekopírovat cizí obsah – byť i zde jsou vyjímky úspěšných stránek, které recyklují cizí obsah) – a zdaleka ne všechny celebrity si spravují sociální sítě samy – na stránce se statisíci až miliony fanoušky se pořád něco děje, proto se o ně starají agentury a hlídají jak pravidelné publikování, tak odpovědi, moderují diskuse (vulgarity, spamy) a také pracují s inzercí a dalším napojením na jiné marketingové aktivity
    – reagují svým fanouškům a komunikují s nimi
    – dávají obsah navíc, který není jinde dostupný
    – jsou aktivní a neustále se připomínají
    – přinášejí informace ze zákulisí a běžného života – bavíme-li se o celebritách, je to defacto další bulvární kanál
  • Podívejme se také do zahraničí. Kdo je naprostou špičkou ze světa celebrit?
    Cristiano Ronaldo (112 125 631 fanoušků), Shakira (104 425 022 fanoušků) a Vin Diesel (99 244 961 fanoušků).

 

Jan Barbořík

Jan Barbořík

Pomáhám živnostníkům, malým a středním firmám s online i offline marketingem.
Jsem tu pro vás, když nestíháte udržovat firemní web a sociální sítě.
Pomohu, když je vaše firma málo vidět a nevíte si rady s propagací.
Umím vytvořit firemní grafiku, propagační materiály nebo webové stránky.
Podnikám pod značkou Devenio.
Jan Barbořík