Oko grafikovo, denně hodiny hledícího do záře monitoru na tvorbu pestrých reklam všeho druhu, pečlivě sleduje své okolí v běžném životě…ovšem tak trošku po svém. Všímá si záměrně reklamních sdělení a věnuje jim více pozornosti než oko obyčejné. Snad by už mělo být rezistentní a nevěnovat jim pozornost, ale zvídavost a touha jej lákají přímo k jejich vyhledávání.

grafikovo-okoHned po probuzení se zájmem zkoumá benefity zubní pasty, na křiklavém obalu cereálií a jogurtu při snídani…i na dóze s voňavou kávou. Při čtení nejnovějších událostí na internetu zabloudí k reklamním bannerům žadonícím jeden přes druhého o kliknutí a shlédnutí dalších důmyslně propracovaných webových portálů. Nad každým z nich se v duchu zamyslí a přemýšlí nad tím jak jsou vymyšlené a zpracované. O chvíli později, cestou městem, si prohlíží lidi oblečené do nejrůznějších módních značek…proč si zvolili zrovna tuhle? Hodí se k nim? V hlavě běží spoty z televize plné modelek nebo drsných týpků – shlédli se v nich?

Grafikovo oko těká po ulicích nad hlavou davu. Zašlé vývěsní štíty neuměle vytvořené amatérskou rukou křičí do světa kýčovitá hesla která měla přilákat davy nákupuchtivých zákazníků. Prefabrikované poutače hospod, sponzorované polepy výloh dělající reklamu spíše dodavatelům, než zapadlé zakouřené hospůdce třetí cenové, či poloprázdným potravinám. Při cestě autem po dálnici míjí billboardy. Zkouší hodnotit. Jsou přehledné? Co chtějí říct? Podaří se jim v té záplavě vůbec zaujmout? Občas se se zájmem ohlédne po projíždějícím zajímavě polepeném autě, nebo naopak s hrůzou sleduje křivě nalepenou webovou adresu na zadní části auta. To si toho doopravdy nevšimli?

Listování novinama, prohlížení inzerce…kdo ji asi dělal? Jak dlouho? V jakém programu? Kelímek s kávou “to go” hlásá značku kávy. Poznal by někdo vůbec kdyby tam byla jiná? Asi ne, ale diskuse že PRÁVĚ TO kafe je nejlepší si vyslechne s pousmáním. Na schůzce s přítelkyní sleduje grafikovo oko okázalou konzumaci jídel v nadnárodních řetězcích rychlého občerstvení. Neujde mu značkový výrobek v hollywoodském trháku na plátně kina. Je tam záměrně? Kolik lidí si toho také všimlo?

Reklama vytváří normy, buduje vlastní estetické hodnoty, které spotřebitelé s radostí přijímají. Grafikovo oko s úsměvem sleduje jak lidé s radostí a chtíčem konzumují reklamu a přistupují na její pravidla hry. Hry, na které se také podílí. Je také její součástí, ale vnímá ji ze svého úhlu pohledu.

Tento článek byl otištěn v marketingovém časopise MEM Magazine

Jan Barbořík

Jan Barbořík

Pomáhám živnostníkům, malým a středním firmám s online i offline marketingem.
Jsem tu pro vás, když nestíháte udržovat firemní web a sociální sítě.
Pomohu, když je vaše firma málo vidět a nevíte si rady s propagací.
Umím vytvořit firemní grafiku, propagační materiály nebo webové stránky.
Podnikám pod značkou Devenio.
Jan Barbořík