Jak na grafiku, když se musí šetřit?

23. 2. 2015 | Jak na marketing

Čas od času nastanou situace, kdy je potřeba hlídat investice obzvláště pečlivě. Namátkou – start podnikání, startup, pořádání jednorázové akce, dobročinné aktivity a podobně. Pokud jednou z položek v nákladech je i základní vizuální styl a tvorba webu/ů, můžete se nechat inspirovat touto úvahou o zefektivnění nákladů na jejich tvorbu.

Hned v úvodu zdůrazňuji, že jako nejkvalitnější výstup vnímám autorskou tvorbu grafiky, stejně jako tvorbu webu na míru. Čili vše plně pod kontrolou, originální a na míru klientovi a účelu. Je-li však rozpočet omezený, můžeme zefektivnit náklady tím, že grafikovi / webdesignerovi / studiu předáme jasnější představu (konkrétnější zadání) = ušetříme jim VHODNÝM ZPŮSOBEM práci nebo využijeme již hotové fragmenty grafiky, které přepracujeme do výsledné podoby. A o tom by mělo být toto zamyšlení.

Ano – řeč je o fotobankách a prémiových šablonách. Napadá mě přirovnání „dobrý sluha, špatný pán“. Fotobanky a jim podobné platformy obsahují miliony návrhů log, piktogramů, zpracovaných vizuálních stylů, plakátů, návrhů webů, nakódovaných šablon stránek, newsletterů… Lze díky nim ve velmi krátkém čase vytvořit profesionální výstupy. Navíc za zlomek ceny tvorby unikátní grafiky.

Využití těchto zdrojů má své nesporné klady i zápory a jitří diskuse napříč celým internetem. Někde jsem četl dokonce, že fotobanky, levná tržiště grafikygenerátory log pro laiky předznamenávají úpadek grafického řemesla a že grafici nebudou dále potřeba…že všechno půjde koupit hotové nebo si to snadno kdokoliv vytvoří sám. Nesouhlasím. Zde jsem vypsal několik základních výhod a nevýhod:

Výhody nakupovaných grafických polotovarů

  • Vidíme co kupujeme – rovnou a bez korektur máme jasnou představu.
  • Nízká cena, kvalitní výstupy. Často jsou výsledkem práce celého týmu profesionálů. (Například nejlepší WordPress šablony se prodávají po desítkách tisíc kopií. Ta nejprodávanější na Themeforrest má aktuálně přes 110 000 prodejů. Mohou si tak díky velkému zisku dovolit do vývoje investovat mnohem více, než kdyby tvořili na míru pro jednoho zákazníka.)
  • Široký výběr hotových prací.
  • Rychlost. Prakticky během několika minut máte vybranou grafiku u sebe v počítači a můžete s ní pracovat.

Nevýhody nakupovaných grafických polotovarů

  • Univerzální řešní – ať se jedná o logo či šablonu webu, vždy bude třeba jej nějak přizpůsobit / upravit na míru pro konečné použití.
  • Licencování – např. logo nemůžete zaregistrovat jako ochrannou známku. Prodejů jsou tisíce, můžete kdykoliv narazit na podobnou grafiku.
  • Málokdy koupíte něco „ready to use“ – téměř vždy je nutný zásah profesionála a personalisace. (To není ani tak nevýhoda, jako spíš konstatování skutečnosti.) Úpravu k finálnímu použití (nasazení) by měl provádět odborník. Laik může svým zásahem pohřbít i hezkou grafiku / šablonu.
  • U webových šablon může být následná práce s nimi obtížná a i drobné úpravy mohou být náročné – ve finále se můžou ukázat pro daný účel nevyhovující.
  • Koupená grafika (nebo šablona webu) často obsahuje ilustrační fotografie – pečlivě vybrané a barevně sladěné, které nebudou součástí finálního díla a je potřeba je nahradit.

Takže co s tím?

Přístup ke každému jednotlivému případu by se měl vždy nejprve řešit důkladnou rozvahou – udělat si sám pro sebe takový zadávací brief. Definovat cíle, které od grafiky či webu očekáváme a srovnat ušetřenou částku  s částkou za tvorbu grafiky na míru, zda je úspora taková, aby bylo vhodnější sáhnout po předpřipraveném řešení.

Je-li využití těchto zdrojů vhodné, směle do toho! Připravte se na to, že jen listováním tisícovkami obrázků a procházením jednotlivých fotobank můžete strávit klidně hodiny, než narazíte na to, co hledáte.

Využívejte zdroje které jsou k dispozici a dále s nimi pracujte. Nepřebírejte je 1:1. Zanechejte svou stopu.

Na výběru i implementaci spolupracujte s profesionálem

Práce odvedená profíkem vyjde ve finále nejlevněji. To je prostě fakt. Člověk, který se věnuje své profesi dlouhodobě, zvládne díky nasbíraným zkušenostem odvádět práci rychleji a kvalitněji. Kromě dobře odvedené práce by měl také zákazníka usměrnit v reálnosti požadavků a pomoci mu je zformulovat i následně převádět do praxe.

Pokud máte představu o výsledku i použití nakoupené grafiky, oslovte grafika či webdesignera a zkonzultujte s ním svůj záměr a požádejte jej o spolupráci. Nákupem lze ušetřit významnější částky za čas profesionála, který by trávil na návrzích a korekturách. Nebojte se tedy zainvestovat v implementaci ve finální výstupy onen zlomek původní ceny za profesionální zapracování až do samého konce. Ať výsledek stojí za to.


 

Praktický příklad

Abychom se stále nebavili jen teoreticky, pojďme si to ukázat na příkladu jednorázové hudební akce, která potřebuje vytvořit základní propagační materiály. Nepotřebujeme zde nutně autorskou grafiku, protože to v tomto případě nemá význam. (Původně jsem to chtěl ukázat na příkladu drobného živnostníka, ale vstupuje tam tolik proměnných, aby toto použití bylo na místě, že jsem nakonec volil kulturní akci.)

Logo a jednotný vizuální styl

Jak jsem psal dříve, spolu s logem je vhodné rovnou řešit i celkový vizuální styl. Ve fotobankách lze najít již kompletně zpracované vizuály, ve kterých jen upravíme název, texty či barevnost. Případně v nich vhodně nahradíme logo a s minimem úsilí máme jednoduchý, hezky vypadající vizuál. Tyto šablony lze vyhledávat pod frázemi „logo elements“ nebo přímo „corporate identity template„. A je jich tam opravdu hodně. Nemluvě o návrzích plakátů či jiných tiskovin.

Role profesionála:

Grafik by měl od začátku plnit roli konzultanta, který ze své zkušenosti posoudí zda s takto navrženou grafikou půjde dále pracovat – tj. například vyrobit tiskoviny, reklamní materiály apod. Dále jednotlivé vybrané elementy graficky zpracuje ve výsledná tisková data či jiné finální výstupy.

Přínos: Nákup urychlí fázi odsouhlasování, korektur a klient má od začátku celkem jasnou představu, jak bude výsledek vypadat. Řeší se jen grafické detaily a může se maximální pozornost  věnovat rovnou obsahu.

Webové stránky

K čemu má náš modelový web sloužit? Sdělit informace o akci, navigovat na místo konání a případně propojit třeba s weby účastníků či průběžně informovat o přípravě akce a dění okolo… Takový web lze připravit na redakčním systému WordPress ve velmi krátkém čase. Existuje celá řada profesionálních šablon v ceně okolo $50. (Šablony zdarma  vynechme zcela – ať z důvodu implementovaných „pochybných“ kódů či povinně umístěných zpětných odkazů kdovíkam.)

Osobně doporučuji víceúčelovou šablonu DIVI z dílny Elegant Themes. O té se rozepíši ve zvláštním příspěvku.

Role profesionála:

Profesionál zde klientovi na začátku pomůže vydefinovat požadavky na nový web, jeho funkčnost a strukturu. Poté by měl asistovat při výběru šablony, ba ještě lépe – vybrat šablonu sám. Laika totiž může mást ukázková náplň šablony (tzv. dummy content) a nemusí správně vyhodnotit její vhodnost pro zamýšlené použití i její technickou vhodnost. 

Přínos: Nákup šablony zde urychlí (resp. přeskočí) tvorbu grafického návrhu a kódování šablony a může se tak rovnou začít pracovat na plnění obsahu a tvorbě vlastního webu.


 

Jak tedy postupovat?

  1. Vypsat si co všechno přesně k vlastní propagaci budete potřebovat.
  2. Najít grafika který vám pomůže s výběrem a vše zpracuje do výsledné podoby podle vaší představy.
  3. Pohledat na internetu inspiraci, nebo rovnou konkrétní grafiku ke koupi. (Koupě na ShutterStock, Pixmac, Themeforrest… Inspirace na Béhance, Dribbble, Logopond apod.)
  4. Zkonzultovat s profesionálem svůj záměr před koupí grafik.
  5. Pohlídat si licencování.

Protiargumenty – proč to takto nedělat

  • Ne každý klient má schopnost toto vybrat sám.
  • Někdy je prostě potřeba udělat řešení na míru.
  • Ne vždy jsou dostupné grafiky nebo šablony udělané správně či podle naší potřeby.
  • Pokud má být web stěžejním generátorem peněz (eshopy apod.), je potřeba k němu přistupovat zcela jinak než bylo popsáno výše.
  • Musíme počítat s tím, že se můžeme setkat s dalším použitím např. symbolu z loga nebo šablony webu také někde jinde.
  • Předělávání může vyjít dráž než tvorba nové grafiky.

 

Tomuto tématu se také věnují následující články

💡 Další články z rubriky Jak na marketing

Tvořte obsah, který prodává

Tvořte obsah, který prodává

Mnoho lidí umí skvěle prodávat naživo při osobním kontaktu. Dokáží zaujmout, srozumitelně představit svou nabídku jak laikům, tak lidem kteří už se vyznají. Dobrý obchodník přesvědčí k nákupu i poradí. A prodá to tak, že zákazník odchází spokojený a s úsměvem. Občas...

Web jako středobod vaší on-line komunikace

Web jako středobod vaší on-line komunikace

Existuje mnoho komunikačních kanálů na internetu. Tento článek chci věnovat tomu nejdůležitějšímu z nich. Vašemu webu. A tomu, proč jsou vaše internetové stránky to nejdůležitější, co na internetu máte. Pokud je tedy máte. Web jako středobod vaší on-line komunikace...

Sám sobě marketérem logo bílé

Sám sobě marketérem

Chcete začít s online marketingem svépomocí? Pomůžu vám i zadarmo. Každých 14 dní posílám obsahový newsletter s praktickými tipy a radami.

✅ Přihlaste se k odběru nebo nejdřív nakoukněte do archívu.

Sám sobě marketérem

ℹ️ Kapacity: Nové zakázky přijímám na leden 2025

X