Jak probíhá spolupráce s marketérem?

17. 10. 2016 | Jak na marketing

Většina lidí si umí představit, jak asi bude probíhat spolupráce s grafikem nebo programátorem. Co ale čekat od spolupráce s marketérem a jak taková spolupráce probíhá mnoho lidí neví. A tak jsem se rozhodl to krátce popsat v tomto článku.

Kdo je to vlastně marketér?

Marketér je člověk, který má perfektní přehled o fungování, produktech, zákaznících a konkurenci dané firmy. Zná silné i slabé stránky. Jako profesionál sleduje trendy (marketingové i oborové) a průběžně se vzdělává (marketing, psychologie, komunikace). Pracuje v úzkém spojení s vedením firmy a s obchodním oddělením. Je schopen interpretovat výsledky firmy v marketingových souvislostech. Velmi dobře se orientuje v současných možnostech jednotlivých komunikačních kanálů. Má potřebné kontakty nebo je schopen vybrat na trhu vhodné subdodavatele pro jednotlivé marketingové aktivity. Je zodpovědný.

Moderní marketérMěl by mít analytické schopnosti, estetické cítění a vysokou počítačovou gramotnost. Měl by být schopný ovládat alespoň částečně nejzákladnější grafické programy (Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign). Měl by mít přehled o technologii tisku a výroby reklamy (polepy, potisky, reklamní plochy, inzerce). Měl by mít přehled o tvorbě webových stránek (procesy, programovací jazyky, technologie, přístupnost, vyhledávače, testování) a znát obsluhu nejběžnějších redakčních systémů (WordPress, Joomla, Prestashop, OpenCart). Měl by ovládat nejběžnější sociální sítě (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Google+). Měl by se orientovat v možnostech reklamy na internetu a ovládat analytické nástroje. Měl by mít zkušenosti s účastí na veletrzích či jiných promo akcích. Měl by mít základní ponětí o PR. V neposlední řadě by měl mít také vysokou odolnost vůči stresu, systém v práci a skvěle zvládnutý time management. A pravopis. 🙂

Superman? Ne. Jen odborník s přehledem!

To skoro vypadá, jako superman, že? Objevují se stále nové nástroje a pomůcky pro různé typy marketingových strategií. Myslím si, že není v lidských silách všechny je znát. Však posuďte sami na obrázku níže. Marketér by se v nich ale měl orientovat a dokázat mezi nimi vybrat vhodné prostředky ke splnění cílů.

Přehled současných marketingových technologií

Práce marketéra není jen o nástrojích, ale především o kreativitě, analytice a nastavení správné komunikace k zákazníkům.

Co je úkolem marketéra?

Už tedy víme, jaké schopnosti a znalosti by měl mít. Jaká je ale jeho úloha ve firmě? Marketér by měl vytvořit a starat se o dodržování marketingové strategie firmy (linie nebo produktu). Měl by zvolit správné komunikační kanály a nástroje, které využije. Měl by vytvořit, realizovat a vyhodnocovat jednotlivé kampaně a propagační akce. A o výsledcích pravidelně informovat vedení společnosti.

Jeho úkolem je to, aby tvořil, spravoval a sjednocoval veškerou komunikaci směrem k zákazníkům (produkty – název, obal, propagace offline i on-line, akce, podpora prodeje). Samotnou exekutivu už často deleguje dál grafikům nebo reklamním agenturám.

Větší firmy mají marketingová oddělení s více lidmi – každý marketér může mít na starosti svou linii, produkt nebo nebo oblast, které se věnuje. Koordinaci více marketérů zajišťuje ředitel marketingu, který ručí za konzistenci a souhru veškerých marketingových aktivit.

Já nabízím služby jako externí marketér – pro firmy, které nemají svá vlastní marketingové oddělení, ale potřebují, aby se jim o marketing někdo staral. Aby za to odpovídal jeden člověk. Často se totiž nekoncepčně až živelně tvoří různé reklamy či propagační akce, bez hlubších souvislostí, plánování a vyhodnocování. Díky tomu, že se věnuji i grafice dokážu spoustu věcí udělat přímo já, na zbytek mám dobré kontakty a práci deleguji.

Čím těsnější je spolupráce marketéra s klientem, tím lepší jsou výsledky.

Jak tedy probíhá spolupráce s externím marketérem?

V případě externího marketingového specialisty záleží především na tom, jakou pomoc potřebujete. Uvedu tedy několik možných typů požadavků na spolupráci ze své praxe:

  • Požadavek na tvorbu kompletní marketingové strategie
    – Vzniká například při startu podnikání, když si chcete ujasnit a vytvořit identitu firmy, služby nebo produktu. Například, pokud řešíte název firmy, vizuální styl, marketingový mix, komunikační kanály…
    Vše začíná úvodní konzultací, kde s klientem proberu jeho požadavky a možnosti spolupráce. Dozví se s čím mu mohu pomoci já osobně, co deleguji, jak přemýšlím a jak pracuji. V případě zájmu o spolupráci připravím bodový návrh postupu s časovým i finančním odhadem. Pak následuje vlastní tvorba. Výstupem může být buď rozpracovaná vlastní marketingová strategie nebo i realizace jednotlivých částí – např. korporátní vizuální styl, webové stránky nebo reklamní kampaň.
  • Požadavek na návrh (a realizaci) kampaně
    – Kampaní rozumíme dosažení určitého cíle v časovém období. Například propagace služby, výrobku nebo využití určitého období pro intenzivní oslovení zákazníků – například předvánoční období. Zde je nutné na začátku co nejlépe zformulovat cíle kampaně. Tedy čeho chceme dosáhnout. Poté následuje definice cílové skupiny, návrh formy kampaně a jednotlivých kroků – využití komunikačních kanálů, příprava rozpočtu, rozplánování kalendáře a delegace úkolů. Kampaň by měla zapadat do celkové propagace firmy a měla by zohledňovat (případně využít) dosavadní marketingové a reklamní aktivity firmy.
  • Požadavek na pomoc v dílčí oblasti
    – Sem spadají úkoly k jednotlivým komunikačním kanálům. Například pomoc se správou webových stránek (firemní nebo produktové), sociálních sítí, s tvorbou tiskovin, přípravou obalu produktu, obrandování auta či provozovny… Role marketéra zde spočívá v tvorbě obsahu, správném zacílení a zodpovědnosti za kvalitní zpracování – ať vlastními silami, nebo delegovaně.

Marketing je velmi rozsáhlý obor a práce jednotlivých lidí se hodně liší. Výše uvedené je především směřováno k přiblížení spolupráce se mnou. Věřím tomu, že jiní marketéři by tento článek napsali odlišně – každý s ohledem na své schopnosti a vědomosti, dosavadní praxi a požadavky, se kterými se od svých nadřízených nebo zákazníků setkávají.

💡 Další články z rubriky Jak na marketing

Tvořte obsah, který prodává

Tvořte obsah, který prodává

Mnoho lidí umí skvěle prodávat naživo při osobním kontaktu. Dokáží zaujmout, srozumitelně představit svou nabídku jak laikům, tak lidem kteří už se vyznají. Dobrý obchodník přesvědčí k nákupu i poradí. A prodá to tak, že zákazník odchází spokojený a s úsměvem. Občas...

Web jako středobod vaší on-line komunikace

Web jako středobod vaší on-line komunikace

Existuje mnoho komunikačních kanálů na internetu. Tento článek chci věnovat tomu nejdůležitějšímu z nich. Vašemu webu. A tomu, proč jsou vaše internetové stránky to nejdůležitější, co na internetu máte. Pokud je tedy máte. Web jako středobod vaší on-line komunikace...

Sám sobě marketérem logo bílé

Sám sobě marketérem

Chcete začít s online marketingem svépomocí? Pomůžu vám i zadarmo. Každých 14 dní posílám obsahový newsletter s praktickými tipy a radami.

✅ Přihlaste se k odběru nebo nejdřív nakoukněte do archívu.

Sám sobě marketérem

ℹ️ Kapacity: Nové zakázky přijímám na březen 2025

X