Kdy oslovit agenturu a kdy nezávislého profesionála?

31. 5. 2013 | Jak na marketing

Rád bych tímto článkem přispěl k snazšímu rozhodnutí zákazníků, zda oslovit při zadávání zakázky agenturu nebo zda vybírat mezi nezávislými profesionály. Článek jsem psal se zaměřením na obor ve kterém se pohybuji. Tj reklama, grafika a webdesign.

Hned na úvod nabízím svůj úhel pohledu: ani  jedna varianta není lepší nebo horší. Někdy je efektivnější a ekonomičtější oslovit firmu, jindy jednotlivce. Rozdíl je v tom, jaké služby Vám můžou nabídnout a zda se shodují s tím co očekáváte.

Nabízím malé srovnání některých výhod a nevýhod agentur a jednotlivců:

Přednosti agentur:

  • větší tým lidí schopných zpracovat obsáhlejší zakázku dříve
  • větší rozsah nabízených služeb
  • lepší ekonomické zázemí pro tvorby větších zakázek

Negativa agentur:

  • fluktuace zaměstnanců – nekonzistentní výstupy
  • častější pasivní přístup zaměstnanců k zakázkám
  • vyšší provozní náklady znamenají vyšší ceny než u jednotlivců

Přednosti nezávislých profesionálů:

  • osobní angažovanost
  • vysoké pracovní nasazení
  • zájem na hladkém průběhu zakázky – budování dobrého jména
  • nižší provozní náklady znamenají nižší ceny oproti agenturám
  • větší sebevzdělávání v oboru
  • často mají vědomostní přesahy do souvisejících oborů

Negativa nezávislých profesionálů:

  • obtížná nahraditelnost
  • množství práce je omezeno časovou kapacitou jednotlivce

Osobně jsem za svůj dosavadní profesní život prošel kopírovacím centrem, grafickým studiem, DTP studiem offsetové tiskárny, webovým studiem i fullservisovou reklamní agenturou. Všechny tyto firmy mají své místo na trhu. Je ale rozdíl, jestli chcete vytvořit rozsáhlý webový portál nebo si nechat vyrobit jednoduché letáky do schránky.

U kreativních zakázek většinou u klientů se kterými se setkávám rozhodují sympatie se stylem práce grafika (nebo úrovně výstupů agentury). Zejména u rozsáhlejších projektů jako je tvorba webů se pak setkávám se dvěma typy klientů. Jedni mají zájem si celý projekt řídit sami a koordinují i několik nezávislých profesionálů, druzí raději svěří projekt jako celek a kontrolují pouze výstupy. Z toho plynou odlišné požadavky na dodavatele a tím si pro spolupráci také vyberou každý jiného dodavatele.

Existují dobré firmy, stejně jako špatné firmy. Existují zodpovědní živnostníci ale i nezodpovědní. Lidé, kteří nám jsou sympatičtí více nebo méně. Vždy je vhodné se zajímat o reference vybraného dodavatele, jeho historii a ujistit se že požadovanou zakázku zvládne zpracovat.

Na závěr doporučím článek podnikatelského poradce Roberta Vlacha. Ten popsal srovnání jednotlivých typů podnikání podle přístupu v hezkém článku Profesní podnikání vs. firma či živnost.

💡 Další články z rubriky Jak na marketing

Tvořte obsah, který prodává

Tvořte obsah, který prodává

Mnoho lidí umí skvěle prodávat naživo při osobním kontaktu. Dokáží zaujmout, srozumitelně představit svou nabídku jak laikům, tak lidem kteří už se vyznají. Dobrý obchodník přesvědčí k nákupu i poradí. A prodá to tak, že zákazník odchází spokojený a s úsměvem. Občas...

Web jako středobod vaší on-line komunikace

Web jako středobod vaší on-line komunikace

Existuje mnoho komunikačních kanálů na internetu. Tento článek chci věnovat tomu nejdůležitějšímu z nich. Vašemu webu. A tomu, proč jsou vaše internetové stránky to nejdůležitější, co na internetu máte. Pokud je tedy máte. Web jako středobod vaší on-line komunikace...

Sám sobě marketérem logo bílé

Sám sobě marketérem

Chcete začít s online marketingem svépomocí? Pomůžu vám i zadarmo. Každých 14 dní posílám obsahový newsletter s praktickými tipy a radami.

✅ Přihlaste se k odběru nebo nejdřív nakoukněte do archívu.

Sám sobě marketérem

ℹ️ Kapacity: Nové zakázky přijímám na leden 2025

X