Máte velké očekávání. Až se spustí nový web, bude to super. Začne business. Objednávky a zakázky se jen pohrnou. Spousta nových zákazníků. Spousta peněz.
A realita? Spustil se web…a nic. Uběhl den, dva, týden…a davy zákazníků nikde. Co je špatně? Čekáte u telefonu a e-mailové schránky…ale nikdo z webu nevolá ani nepíše. A vy už fakt potřebujete začít vydělávat.
Spuštění webu = okamžitý úspěch? Mýtus!
Spuštění webu je jen začátek. A spousta lidí to nechápe nebo neví. Mají pocit, že když si nechají udělat (dobrý) web, jeho spuštěním začne nekonečný příliv zakázek. Jak je to tedy doopravdy?
- Spustili jsme web! Pokud se tvoří stránky nové, vznikne nová doména, nikdo o nich neví. A tím pádem na ně nikdo nepřijde. Pokud odkaz nešíříte, nebo se o něm nedozví vyhledávače. Je na čase začít na získávání návštěvnosti pracovat.
- Návštěvnost z vyhledávání? Minimálně několik dní potrvá, než bude web zaindexovaný na vyhledávačích. A to jen v případě, že jste vyhledávačům poslali o nově vzniklém webu informaci nebo že na web vedou odkazy z jiných stránek či sociálních sítí a vyhledávače se k němu tak samy dostanou. To je tedy několik dní zpoždění se získáváním organické návštěvnosti.
- Návštěvnost ze sociálních sítí? Lidi sami nepřijdou a málokdy sami od sebe začnou šířit odkaz na vaše stránky. Zveřejnili jste přátelům informaci o svých nových stránkách na Facebooku? Pravděpodobně se všichni podívali, někteří lajknuli či okomentovali a návštěvnost na jeden den krásně vyskočila, ale další dny ani noha.
- Návštěvnost z jiných stránek? Poprosili jste pár obchodních partnerů aby na své weby umístili odkazy na váš web. No občas se někdo proklikne, ale nic moc to není.
Co teď? Zdá se, že všechny možnosti jste vyčerpali ale ty internety nefungují tak, jak jste čekali. Zklamání, frustrace.
Odkud se vlastně berou návštěvníci?
- Přirozená návštěvnost – lidé chodí „sami“, nejčastěji díky vyhledávačům – pokud obsah webu odpovídá požadavkům cílové skupiny, pro kterou je web určen. Nebo máte tak zajímavý produkt/službu, že si o něm lidé říkají sami a mezi sebou sdílí odkaz na web třeba na sociálních sítích.
- Získávaná návštěvnost – sem řadím návštěvníky, pro jejichž přivedení jste museli udělat nějaké kroky. Sdílení na sociálních sítích (tvorba profilu/stránky, zapojení se do diskusí apod), tvorba zpětných odkazů, registrace v katalozích (nemyslím „linkfarmy“ ale např. www.firmy.cz nebo www.navolnenoze.cz). Dále to mohou být i offline aktivity jako inzerce, billboardy, firemní vizitky nebo i podpis v e-mailu. Více o tomto zdroji návštěv se dočtete v článku o inbound marketingu.
- Placená návštěvnost – oba výše uvedené zdroje návštěvníků jsou během na delší trať. Pokud chcete/potřebujete dostat na svůj web návštěvníky opravdu rychle, využijte placené reklamní kampaně (Sklik, AdWords, Facebook). Platíte sice za každého návštěvníka, ale dostanete je na web, než se projeví a začnou fungovat vaše ostatní aktivity spojené s předchozími dvěma body. Pokud jste vše udělali správně, placené kampaně budete moci časem utlumit a fungovat z přirozené a dále získávané neplacené návštěvnosti. Neodsuzujte tedy placené kampaně – jsou to náklady navíc, ale s okamžitým efektem.
Čím zaujmout a co dělat pro udržení návštěvnosti?
Být aktivní. To je ve dvou slovech shrnutí dalšího textu. Neustále narůstá počet nových webů na internetu a vyhledávačům se tak stále více komplikuje úkol přinášet nejvhodnější odpovědi na dotazy uživatelů. Jsou weby nové a weby staré. Weby hodnotné a weby balastní. Weby aktualizované a weby zanedbané. Weby profesionálně udělané a weby plné chyb. Weby s originálním obsahem a weby s kradeným či přebíraným obsahem. Vyhledávače se tedy snaží upřednostňovat ve vyhledávání důvěryhodné, udržované a kvalitní stránky, které budou lidem užitečné.
- Starejte se o stránky z hlediska obsahu. Pište nové články, doplňujte texty, rozšiřujte je. Přinášejte svým zákazníkům hodnotné informace z vašeho oboru. Pracujte průběžně na získávání zpětných odkazů z oborově příbuzných webů. Publikujte články na oborových serverech. Mají pro vás smysl některé sociální sítě? Využívejte je. Vždycky máte co říct.
- Hlídejte jejich technický stav (například přístupnost pro mobily). I zde nelze ustrnout – požadavky na stránky byly zcela jiné před pěti lety než jsou nyní.
- Nespoléhejte jen na on-line. Existuje mnoho dalších cest mimo internet, jak se starat o svou propagaci.
Spousta z těchto aktivit nepřinese okamžitý efekt. Je to běh na delší trať. Průběžná činnost se vám ale vyplatí v dlouhodobém časovém horizontu. A získáte tak náskok před těmi, kteří svůj web pouze spustili a pak na něj nesáhli. A co myslíte – když se bude vyhledávač „rozmýšlet“ nad tím, který web upřednostní – zda zanedbaný nebo aktivní a populární, který má lidem co říct?
Samozřejmě aby vše výše uvedené fungovalo, je potřeba věnovat hned na počátku tvorby dostatek prostoru pro zamyšlení se nad konkrétním zaměřením, jasným cílem a smyslem stránek a nad definicí publika pro které web tvoříte.
A když už něco děláte, měli byste chtít vědět, zda to funguje a podle toho dále upravovat a optimalizovat své propagační aktivity. Bavíme se o vyhodnocování a analytice. Každá aktivita by měla jít změřit zda něco přinesla. Čas od času se ohlédnout zpět, zda to, co děláte má smysl. Zda to není vyhazování peněz.
Shrnutí nakonec
Web je pro většinu podnikatelů nezbytnost. Není však samospasitelný a byla by chyba spoléhat se při získávání zakázek hned od počátku jen na něj (pozor – nebavím se zde o e-commerce). Není to zázrak, který počátkem spuštění automaticky začne generovat peníze. Je to prostě další nástroj propagace. Stejně jako další marketingové on-line a offline kanály.
Nezapomínejte na tiskoviny, osobní doporučení, placené reklamní kampaně, odborná periodika a další a další. Síla je v tom, zkombinovat vše společně.
P.S.: A ano – i dnes jsou ještě obory, kde web nepotřebujete vůbec. 🙂
P.S.S.: Článek byl zveřejněn také na TyInternety.cz