Když začínám pracovat na novém webu, mnoho klientů přichází nejprve s požadavky na vzhled. Řeší především, jak by se jim nové stránky líbilo esteticky. V tu chvíli je pravidelně začínám brzdit a vysvětluji jim svůj přístup k tvorbě: odděluji obsah a estetiku. Obsahem myslím veškerou náplň webu, jeho strukturu, menu, uspořádání, výzvy k akci apod. Estetikou myslím grafickou úpravu obsahu.
I černobílý web bez grafiky musí fungovat
V mém vidění světa musí web nutně fungovat i pokud je černobílý, v základním fontu, ale s tím správným obsahem. Stačí se podívat na web Apple – kolik tam najdete grafických prvků? Minimum. Jsou to většinou černé texty a skvělé fotky produktů. Můžete namítat, že to není výkonnostní web a těží z pověsti. Určitě ano. Ale když si zabouchnete dveře od bytu, na plotně se vám bude vařit polévka a v postýlce spát dítě, při hledání zámečníka vám bude docela jedno, jak nádherný je jeho web – budete potřebovat hlavně zjistit, odkud je, jestli vám přijede dveře odemknout a kam mu máte zavolat.
Začínat tvorbu webu grafikou je chybné, protože ta sama o sobě nic nevyřeší. Aby nedošlo k omylu – výsledný web musí mít grafickou úroveň, odladěné texty, fonty, barevnosti a být hezký. To vše vytváří celkový dojem a důvěryhodnost. Ale obsah a uspořádání jsou prostě důležitější.
Nejprve hrubá verze, až pak grafika
Protože pro mnoho lidí, kteří nejsou zvyklí na abstraktní představy, je uspořádání obsahu na jednotlivých stránkách a poskládání menu těžko uchopitelné, postupuji následovně: Ze všeho nejdřív připravím strukturu webu v myšlenkové mapě. Pro každou ze stránek pak rozepíšu zhruba, jaký obsah by na ní měl být. Po odsouhlasení s klientem hned připravím vývojovou verzi stránek, kam tuto strukturu promítnu a bez většího stylování naplním nahrubo všechen dostupný obsah. Vznikne tak s minimálním úsilím klikatelná verze stránek, na které si můžeme naživo ukázat a projít celý záměr. To už jde i rámcově otestovat. Je to vlastně alternativa k tvorbě wireframů (drátěných modelů stránek). Po odladění pak buď rovnou dostyluji takto vzniklý web a úpravou estetiky obsahu tvořím grafickou podobu stránek rovnou, nebo z ní vycházím při navrhování ve Figmě.
Pokud bych začal grafickým návrhem stránek a neměl konkrétní obsah, nebylo by moc co navrhovat. Dávno jsou pryč časy, kdy se dělala grafika se zástupným textem „Lorem ipsum dolor sit amet…“. Každá stránka je seskládaná individuálně, s vlastním obsahem. A ten má nějak vypadat. Pokud nevím, co tam bude, nemám to jak navrhnout. Nakonec ten obsah samotný už do značné míry ovlivňuje celkový vzhled.
Obsah jako základ úspěšného webu
Závěrem bych rád zdůraznil, že pro mě je tvorba webu komplexní proces, kde obsah a struktura hrají klíčovou roli. Ačkoli považuji vizuální stránku za důležitou pro celkový dojem a důvěryhodnost, nikdy ji nedělám výchozím bodem. Vždy začínám s jasnou představou o tom, co chci sdělit a jak to chci strukturovat. Teprve potom, když mám solidní základ v podobě promyšleného obsahu a funkční struktury, přichází čas na grafické ztvárnění.
Tento přístup mi umožňuje vytvářet weby, které jsou nejen esteticky příjemné, ale především účelné a efektivní v plnění svého poslání. Z mé zkušenosti vím, že krásný web bez kvalitního obsahu je jako prázdná skořápka – může zaujmout na první pohled, ale dlouhodobě neudrží pozornost ani nezíská důvěru návštěvníků.
Proto vždy upřednostňuji obsah před estetikou, což se mi v praxi osvědčilo jako nejefektivnější způsob tvorby úspěšných webových stránek.