Listopad 2015. Konec dvojího života.
Po pěti letech podnikání po večerech a víkendech jsem definitivně opustil zaměstnání. Patnáct let podnikání celkem, z toho deset naplno na volné noze. To je v součtu už skoro třetina mého života.
Přesně si pamatuju ten první den. Vědomí, že teď je všechno jen na mně. Žádná výplata nepřijde automaticky. Současně jsem byl odhodlaný a těšil se. Ale strach jsem měl obrovský.

Co mi deset let samostatnosti dalo
Největší hodnota? Možnost ovlivňovat, jak nakládám s časem.
Byl jsem u prvních krůčků mých dětí. Slyšel jejich první slova. Mohl je vodit do školky, do školy, vyzvedávat je. Trávit s nimi čas, když byly malé – ne jen večer vyčerpaný z práce.
Můžu si upravovat denní rytmus tak, abych měl prostor na sport. Trénuju triatlon, kdy potřebuju. Můžu cestovat a pracovat ze zahraničí. Vzít s sebou rodinu.
A taky si vydělám podle toho, jak pracuju. Když potřebuju víc peněz, stačí víc makat. Žádné čekání na povýšení nebo roční bonusy.
Realita? Vůbec to není lehké
Klienti spoléhají na to, že jim pomůžu i v případech, se kterými jsem se předtím nesetkal. Musím být stále otevřený učení se novým věcem. Naučil jsem se si poradit a přistupovat proaktivně k problémům. Jinak to ani nejde.
Občas je to šílená jízda ve vysokém tempu. Týden za týdnem míjí rychleji, než stíhám sledovat. Často jsem vyčerpaný. Snažím se skloubit práci, triatlon, čas pro rodinu, svůj volný čas a dostatek spánku. Ne vždy se mi to povede.
Ale nelituju toho rozhodnutí.
Co všechno se za tu dobu událo
Zvládl jsem covid. V roce 2022 jsme s manželkou založili Trendii – firmu na výrobu sportovního oblečení. Projekt Obleč svůj tým, který jsem začal v roce 2017, se rozrostl tak, že jsme nakoupili technologii, najali zaměstnance a vyrábíme si všechno sami.
Začal jsem se věnovat tvorbě obsahu, školit a přednášet. Udělal jsem si MBA z marketingu. Odjel do Itálie na universitu pro cizince v Perugii zlepšit si italštinu. Zvládl jsem Wintermana.
Rozjel jsem projekt Sám sobě marketérem – pomáhám lidem pochopit online marketing. Píšu články, nahrávám podcast, sdílím know-how.
Jsem spokojený.
Jak se změnil svět grafiky a marketingu za dvacet let
Když jsem začínal (a to je nějakých dvacet let – uf!), na dobré výstupy byli potřeba profíci a profesionální znalosti. Webové stránky bylo potřeba naprogramovat. Grafické návrhy udělat v profesionálních programech. Nechat si osobně vytisknout materiály v reklamkách. To vše na drahých počítačích s profi vybavením.
V průběhu let se nástroje měnily, vyvíjely. V grafice jsme sledovali hlavně estetické trendy. U webových stránek se postupně zjednodušovala tvorba a editace směrem k různým editorům obsahu – placeným i volně dostupným.
Pořád ale bylo potřeba rozumět řemeslu, aby výstupy stály za to. Byli potřeba profesionálové, kteří zpracovali zadání a vytvořili grafický návrh nebo stránky.
Poslední tři roky změnily všechno
Drtivá většina věcí, na které byli dříve potřeba zkušení odborníci, se nyní dá udělat obstojně svépomocí. Pomocí snadno ovladatelných a ekonomicky velmi dostupných nástrojů. Často bezplatných a online.
Stránky si lze generovat, nechat se vést při jejich tvorbě v jednoduchých editorech umělou inteligencí. WordPress, Shoptet – všechno má připravené šablony a průvodce. Grafické návrhy lze tvořit textovým zadáním z milionů šablon v Canvě a rovnou si je posílat na tisk. Affinity nabízí zdarma program na profesionální tvorbu grafiky. YouTube je plný bezplatných návodů na cokoliv.
Lidé jsou zvyklí pracovat, učit se, nakupovat a prodávat online. Stačí být trochu šikovný a mít čas, a zvládneš si obstojně udělat většinu věcí svépomocí.
Wow, to je doba!
Takže – budu ještě potřeba?
Řeším to jako mnoho dalších kolegů. Nesemele evoluce i mé pracovní místo?
Jsem přesvědčený o tom, že budoucnost je a vždy bude v přidané hodnotě člověka. Ve zkušenostech, kritice, v umění čtení mezi řádky, sociálním přesahu, vnímání trendů a nálad.
Stále je a asi vždycky bude mnoho věcí, které nejsou nikde zachycené. Můžeš si třeba o nějaké lokalitě číst článků kolik chceš, ale stejně tě to nepřipraví na to, jaké to tam doopravdy je, když tam přijedeš.
AI nástroje jsou často velmi lichotivé a neumí oponovat blbostem. Nemají kontext tvé firmy, neznají historii tvých zákazníků, nevědí, co funguje ve tvém oboru a co ne. Neumí číst mezi řádky a nechápou nuance lidské komunikace.
Kdo přežije změny
Marketéry, kteří jen přepisují texty z jednoho místa na druhé nebo tvoří bezduchý obsah podle šablon, AI pravděpodobně nahradí.
Ale pokud umíš strategicky myslet, rozumíš businessu a dokážeš propojit marketing s prodejními cíli, tak jsi v pohodě.
Je potřeba se učit, vzdělávat se, zajímat se, tvořit si přesahy do businessu, prodeje, psychologie zákazníků. Zkušenosti a přesahy jsou má konkurenční výhoda. Jsem poradcem, ne jen dělníkem.
A kdyby mě jako marketéra v budoucnu nikdo nepotřeboval?
Budu toho umět dost pro to, abych mohl rozjet klidně další vlastní podnikání. Protože člověk, který rozumí marketingu, businessu a zákazníkům, se neztratí.
Svět se mění, ale pořád jsou tu lidé s problémy, které potřebují vyřešit. A dokud budou existovat lidé, budou existovat i příležitosti pro ty, kdo jim dokážou pomoct.
Bilance po deseti letech naplno
Patnáct let podnikání, z toho deset naplno na volné noze. Třetina života strávená jinak, než jak žije většina lidí kolem.
Bylo to náročné? Ano. Stálo to za to? Rozhodně. Udělal bych to znovu? Bez váhání.
Svoboda rozhodovat o vlastním čase a směru je něco, co se nedá vyčíslit. I když to občas znamená pracovat do tří do rána, řešit krizovky v neděli nebo se učit něco úplně nového, protože to klient potřebuje a nemá se na koho obrátit.
Těch deset let uteklo strašně rychle. Těším se, co přinesou další.





