Jak od grafika dostat to, co skutečně chcete?

10. 3. 2013 | Jak na marketing

Jak zadávat práci? Jakým způsobem eliminovat nedorozumění? Jak ušetřit? Dvacet minut vašeho času může rozhodnout o celé zakázce.

Drtivá většina nespokojenosti zákazníka s výsledným návrhem vzniká kvůli nejasnému nebo nepřesnému zadání. Umíte správně zadávat zakázku?

„Nevíš-li kam jdeš, určitě dojdeš někam jinam.“ Přísloví

Víte, co chcete? Super!

Ideální je situace, když jako klient máte přesnou představu o výsledném díle. Vítev co chcete? Super! Napište si všechny informace požadavky, myšlenky a inspirační odkazy a prodiskutujte je s grafikem, kterého oslovujete. Tak si ujasníte zadání, budete vědět že grafik, kterého jste oslovili na to má a zvládne to. Navíc také může přispět zajímavým tipem či dobrou radou. Podrobným rozborem lze také lépe odhadnout časovou náročnost zakázky.

Nejste si jistí? Ptejte se!

Víte jen obecně, co byste chtěli, ale dané problematice nerozumíte? Nestyďte se to říct. Prodiskutujte to s ním. Ptejte se. Nikdo nemůže rozumět všemu. Od toho si platíte grafika – kupujete si kromě výsledného díla také jeho vědomosti. A může se stát, že vám nabídne i lepší, nebo cenově zajímavější řešení, než jste původně chtěli.

Jak zadání zakázky připravit?

Napište si nejprve svou představu – psaní skvěle třídí myšlenky. Osvědčil se mi postup, kdy nejprve vydefinuji fakta – tedy k čemu by výsledné dílo mělo sloužit (např. propagace nového produktu), jakým způsobem chce zákazníky oslovit (roznos letáků v okolí), jaká má být jejich požadovaná cílová reakce (navštívit prodejnu) a také kdo jsouideální zákazníci (pohlaví, věková a sociální skupina).

Vidíte? Už máme pár základních vodítek, kterým nyní jen připravíme vizuální formu. Pokud máte představu i o estetické podobě, přiložte odkazy, nebo obrázky, které jsou stylově podobné vámi očekávanému výstupu. Velmi se tím sníží počet korektur. Tomuto dokumentu se v oboru říká “kreativní brief”.

Nad takovýmto soupisem vašich představ se pak můžete s grafikem pobavit a ujasnit si zadání. Většina agentur sama brief vyžaduje nebo ho na základě jednání s klientem sama vytvoří a dá jej klientovi k odsouhlasení.

Brief je nejen jednoznačné zadání, ale slouží také klientovi ke zhodnocení výsledku zakázky, zda byla zpracována dle požadavků.

Co by měl správný brief obsahovat?

  • informaci o projektu, jeho cíle
  • vastní zadání (požadované sdělení, které se má komunikovat)
  • velmi vhodné je také vložení inspiračních obrázků pro přiblížení představy
  • technologie zpracování (např. zda se jedná o tištěné letáky)
  • definice cílového zákazníka
  • informace o konkurenci
  • marketingovou strategii, do níž projekt spadá (jaké máte další propagační aktivity)
  • cenovou a časovou představu
  • osoby zapojené do projektu a kontakty na ně

 

💡 Další články z rubriky Jak na marketing

Proč jsem začal nabízet mentoring?

Proč jsem začal nabízet mentoring?

Nejste v tom sami. To je věta, kterou říkám svým klientům nejčastěji v prvních týdnech jejich online podnikání. A když se nad tím zamyslím, právě tahle myšlenka mě přivedla k nabídce služby, která přirozeně vyplynula z mé každodenní práce. Jak to začíná: web je...

E-mail jako marketingový nástroj

E-mail jako marketingový nástroj

Příběh elektronické komunikace se začal psát někdy v sedmdesátých letech. E-mailové služby se začaly šířit mezi veřejnost až v roce 1996 díky vzniku jedné z prvních bezplatných e-mailových služeb: Hotmail (později koupeného Microsoftem). A teď, o 27 let později je to...

Vlastnosti vs. benefity produktů

Vlastnosti vs. benefity produktů

V tomto článku se budeme pohybovat tak trochu mezi marketingem a prodejem. Všímám si, že mnoho podnikatelů se věnuje více vlastnostem svých produktů nebo služeb, než jejich přínosu pro konečné zákazníky. Při tvorbě nového webu nebo e-shopu se pak snažím obě tyto...

Sám sobě marketérem logo bílé

Sám sobě marketérem

Chcete začít s online marketingem svépomocí? Pomůžu vám i zadarmo. Každých 14 dní posílám obsahový newsletter s praktickými tipy a radami.

✅ Přihlaste se k odběru nebo nejdřív nakoukněte do archívu.

Sám sobě marketérem