Tahle slepá skvrna je podle mých zkušeností dost častá. Jste ponořeni do chodu firmy, soustředíte se na svůj produkt či službu – a ztratíte odstup. Nesledujete, jak váš podnik působí na okolí, které o vás nic neví. Chcete-li působit v online prostředí důvěryhodně, musíte si pohlídat, abyste byli pro potenciální zákazníky čitelní. Co to obnáší?
Přehledný web je základ
Základem je mít důvěryhodný web. Návštěvník musí hned na první dobrou vědět, kde se ocitl – jaké je zaměření stránek, co se na e-shopu nabízí. Aby se bez nutnosti číst sáhodlouhé texty mohl hned rozhodnout, jestli se chce pustit do prohlížení, nebo odejít. V tomto směru pomohou grafická čistota a stručný, přehledný a strukturovaný obsah. Nic neříkající obrázek ani nekonečný animovaný slider fotek přes celou obrazovku lidem také moc jasno neudělá. Jak to tedy udělat lépe?
Dodejte k logu slogan
Pokud z loga ani z názvu není hned jasné, čím se firma zabývá, doporučuju doplnit „claim“ (shrnutí). Například: „Servis průmyslových praček“ nebo „Specializovaný e-shop s belgickou čokoládou“. Nic kreativního, prostě faktické shrnutí, nač se firma/e-shop zaměřuje.
Na míru šité menu je lepší než obecné
Teď se podívejte na menu. Použití obecně pojmenovaných položek ÚVOD – O NÁS – NAŠE NABÍDKA – REFERENCE – KONTAKTY není vysloveně špatně. Ale dokud je návštěvník nerozklikne, nic se nedozví.
Zkuste být konkrétní. Provozujete kavárnu? Varianta ÚVOD – O NAŠÍ KAVÁRNĚ – NABÍDKA JÍDLA A PITÍ – DOPORUČENÍ ZÁKAZNÍKŮ – KONTAKTY hodně napoví. Stejně jako v případě stavební firmy menu ÚVOD – NAŠE STAVEBNÍ FIRMA – NABÍDKA DOMŮ NAKLÍČ – HOTOVÉ DOMY – KONTAKTUJTE NÁS.
Použijte schematické ikonky
S bleskovým představením, rychlou orientací a pochopením kontextu pomohou též tzv. benefity, tedy schematické ikonky s jednoduchým sdělením (titulek a max. krátký popis).
Benefity mohou být nejen firemní (přednosti firmy, dodavatelé, skladovost produktů, výroba v ČR, míra profesionality, certifikace atd.), ale také se mohou týkat produktů či služeb.
Šetřete písmeny
Místo slohovek typu „naše historie“, „naše mise“, „naše vize“ vložte na úvodní stránku krátký odstavec zahrnující to nejdůležitější o firmě a její zkušenosti v oboru. Máte-li potřebu sdělit víc (certifikace, doložení zkušeností apod.), nechte to na stránku „o nás“, kde vše popíšete přehledně a strukturovaně.
U kontaktů buďte konkrétní
Mnoho firem dělá zásadní chybu, že nezveřejňuje své kontakty. Respektive schovává se za pevnou linku bez uvedení konkrétního jména, obecný e-mail (info@) nebo nicneříkající kontaktní formulář. A musím říct, že mě jímá děs taky při hledání kontaktů na úředních webech, kde bývá uvedený jediný telefon s výběrem několika koncových čísel, a to bez jakéhokoliv dalšího vysvětlení.
Chcete-li působit důvěryhodně, zveřejněte kontakty na viditelném místě, ideálně v podobě jméno-pozice-telefonní číslo. Aby zákazník věděl, s čím se na koho obracet (reklamace, servis, objednávky apod.), případně i v jakém čase (pracovní doba).
Zveřejněte fotky, ale ne z fotobanky
Klient má vědět, s kým komunikuje. Navíc fotografie polidšťují, a tak by i se jménem kontaktní osoby neměly na webu chybět. Seriózní dojem podpoří i obrázky provozovny. Kde není co fotit, lze použít detailní záběr z kanceláře či výroby.
Doporučuju vyhnout se obrázkům z fotobank. Proč si třeba jako zahradník dávat na web portrét člověka s americkým úsměvem a evidentně z jiného kontinentu, když tam můžete představit sebe? Pokud se někdo schovává za ilustrační fotky, nevím, co od něj čekat, a odcházím. Krom toho pěkné fotky dnes pořídíte i s nejlevnějším mobilem.
Využijte bezplatné prezentace
Web představuje jen část internetové stopy. Zákazník často nepřichází rovnou na stránky firmy/e-shopu, a proto je dobré navést ho – třeba využitím bezplatné registrace na Firmy.cz nebo Google Business.
Průběžně aktualizujte
Další příležitosti, jak se zviditelnit a získat na důvěryhodnosti, nabízejí sociální sítě, medailonky na oborových webech, e-maily z používaných programů (například fakturační software), potvrzující a stavové e-maily u objednávek na e-shopu.
Pohlídejte si ale aktuálnost všech uvedených informací (např. provozní dobu během svátků). Stačí dát si třeba jednou ročně do kalendáře připomínku, abyste vše zkontrolovali.
Jak vidíte, není to žádná raketová věda. Pomůže, když si svou firmu vygooglíte a podíváte se na výsledky vyhledávání očima nezaujatého návštěvníka. Určitě vás napadne, co by se dalo zlepšit.