Není to tak dávno, co český internet a média zaplavila „šokující zpráva“ o křehčeném mase z pořadu Romana Vaňka Peklo na talíři. Video má k dnešnímu dni téměř 2 miliony shlédnutí a vyvolalo bouřlivou reakci lidí s veřejným lynčem obchodního řetězce Albert – především na jejich Facebookových stránkách. První negativní komentáře a odkazy na pořad správce profilu dokonce mazal a s oficiální reakcí si dávali pěkně na čas. Velmi brzy si tématu všimly zpravodajské portály i televizní zpravodajství a vyvolaly bouřlivou diskusi.
Pořad měl v důsledku na svědomí ukončení prodeje křehčeného masa a konkurentům nahrál do karet v příležitosti pochlubit se, že oni prodávají výhradně kvalitní, nešizené maso.
Střípky z médií:
- http://strategie.e15.cz/zpravy/albert-ma-peklo-na-facebooku-966048
- http://ekonomika.idnes.cz/retezce-prestaly-prodavat-krehcene-maso-ff0-/ekonomika.aspx?c=A130806_114524_ekonomika_fih
- http://www.mediaguru.cz/2013/06/za-peklo-na-facebooku-jsem-nyni-vdecna/
- http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2018054
Kdykoli zvednete telefon a odpovíte na hovor, je to marketing.
Jason Fried & David Heinemeier Hansson, Restart
Díly pořadu:
- https://www.stream.cz/adost/10007550-tradicni-piskoty-opavia
- https://www.stream.cz/adost/10007665-tradicni-piskoty-opavia (dopňující díl k aktuálnímu dění okolo reakcí na Piškoty)
Střípky z médií:
- http://ekonomika.eurozpravy.cz/ceska-republika/133655-piskoty-opavia-zmenily-chut-i-tvar-vyrabi-se-v-polsku-a-cesi-zuri/
- http://www.novinky.cz/domaci/382536-tradicni-piskoty-opavia-zmenily-tvar-i-chut-vyroba-se-presunula-do-polska.html
- http://tn.nova.cz/clanek/piskoty-opavia-jsou-tvrde-a-odporne-vyroba-se-presunula-do-polska.html
Když vyvoláváte rozruch, nikdy se nesnažte nikoho oklamat. Klamání se vrací jako bumerang.
Mark Hughes
Jaké chyby v krizové komunikaci se tedy z mého pohledu staly?
- ignorování oficiálního e-mailu s dotazem (tím spíše vzhledem k tomu, jakému typu žurnalistiky se Jan Tuna věnuje a o čem je pořad A dost! – tím spíše že dříve již jednou kritizoval Tatranky Opavia)
- v následném telefonátu popírání evidentní skutečnosti – klamání spotřebitelů
- chybná komunikace nebo neinformovanost asistentek na zákaznické lince
- absolutní absence oficiálního prohlášení společnosti
- absence scénáře krizové komunikace
Marketing je příliš důležitý, než aby se přenechal jen řediteli marketingu.
Jeff Faulkner
Jak se připravit a předcházet problému?
- Plánujete změnu která se bezprostředně dotkne vašich zákazníků? Připravte se na negativní reakce dopředu. Nachystejte si zdůvodnění situace a seznamte s ní všechny lidi kteří komunikují ven z firmy.
- Pro komunikaci s médii vyberte člověka který bude za krizovou komunikaci zodpovědný a bude mluvčím.
- Nastavte si Google Alerts na novinky spojené s vaší firmou či produkty – mějte přehled!
- Když se něco takového stane, komunikujte – nedělejte mrtvého brouka a už vůbec nemažte negativní komentáře a příspěvky. Když už bude někdo trollit, odpovězte mu jednou a slušně – nehádejte se s ním. Takový spor nevyhrajete, naopak takový člověk se sám shodí arogantní úrovní příspěvku.
Vybudovat si reputaci trvá věčnost, ale zničit ji lze během okamžiku.
Catherine Kaputa
Zajímavé články na téma „jak zvládnout krizovou komunikaci na sociálních sítích“
- Jak zvládnout kritiku na sociálních sítích – http://www.sunitka.cz/c/650-jak-zvladnout-kritiku-na-socialnich-sitich
- Jak na krizovou komunikaci na firemních FB stránkách – http://www.tyinternety.cz/prirucka-marketera/jak-na-krizovou-komunikaci-na-firemnich-fb-strankach/
- Krizová komunikace na sociálních sítích: jak zvládnout průser? – http://www.tyinternety.cz/socialni-site/krizova-komunikace-na-socialnich-sitich-jak-zvladnout-pruser/
- Krizová komunikace na sociálních sítích – http://www.m-journal.cz/cs/public-relations/krizova-komunikace/krizova-komunikace-na-socialnich-sitich__s386x6452.html
- Příklady řízení online reputace. Jaké ponaučení si z nich odnést? – http://mladypodnikatel.cz/priklady-rizeni-online-reputace-t29307