Rozhovor o Facebooku pro Rádio ZET (české BBC)

11. 6. 2016 | Zákulisí

V pátek 10 .6. 2016 jste měli možnost slyšet na Rádiu ZET (dříve BBC) můj krátký rozhovor s moderátorem Ondřejem Zehnalem na téma Facebooku a celebrity na Facebooku. Zvukový záznam nemám k dispozici, níže alespoň obsah rozhovoru.

Obsah ve zkratce:

  • Co to vlastně v dnešní době znamená být úspěšný na Facebooku?
    Být úspěšný na Facebooku znamená dostat se do podvědomí co nejvíce lidem kteří budou chtít daný profil sledovat – tvořit pro ně obsah, který je bude bavit, budou na něj reagovat (komentovat, lajkovat a dále sdílet). Toto je jeden pohled na věc.
    Druhý – businessový pohled je cíl nebo cíle, pro které je profil tvořen – pokud se bavíme o celebritách, tak to můžou být třeba prodeje skladeb, hudebních nosičů nebo vstupenek.
  • Je rozhodujícím faktorem počet odběratelů?
    Počet fanoušků nemusí být vodítkem úspěšnosti facebookové stránky – fanoušci jdou získat i „nelegálně“ – jdou nakoupit – a nezřídka se tak děje. K čemu mi je 8000 fanoušků z Indie, když mi žádný z nich nebude reagovat na mé příspěvky v češtině, nebo si ani jeden z nich nic nekoupí? Důležité jsou interakce – tedy počty lajků, sdílení, citování, prokliků, zobrazení, objednávek… Počet skutečných, reálných fanoušků je největší faktor úspěšnosti.
  • Jak se dá v dnešní době vydělat na sociálních sítích? Znamená čím víc odběratelů, tím větší profit?
    To, že budu mít stránku na Facebooku mi samo o sobě nic nevydělá a je to jen zdroj práce. Vymýšlet příspěvky, moderovat diskuse, inzerovat a pečovat o to. A tady spousta lidí (podnikatelů) přichází o iluze, když si „udělají ten fejsbuk“, pozvou si tam přátele a rodinu, sypou tam jeden akční leták za druhým a ono nic. Je potřeba přitahovat pozornost a zaujmout.
    Facebook je zábavná platforma – je to virtuální ostrůvek oddychu a zábavy. Nikdo nebude sledovat stránku kvůli akčním letákům. Přímočará reklama odrazuje.
    Monetizace – zpeněžení se – musí citlivě připojit. Prokládáním zajímavých obchodních nabídek s dalším neprodejním obsahem a propojení na jiné prodejní kanály.
    U celebrit se bavíme například o lákání lidí na koncerty, k nákupu CD atp.
    V poslední době také věnují Facebooku čímdál větší pozornost také politici – postupně objevují sílu Facebooku a přidávají se další a další – jejich zisk tedy nebude finanční, ale mohou ovlivnit voliče například před volbami, pokud s Facebookem budou smysluplně aktivně pracovat.
  • Které celebrity v dnešní době patří k těm nejúspěšnější na Facebooku?
    Obecně to jsou sportovci, baviči, zpěváci, politici, herci, moderátoři, bloggeři a youtubeři.
    Podle žebříčku časopisu Forbes, (který zohledňoval přitom zejména počet fanoušků, followerů a odběratelů a také počet příspěvků, které osobnosti českého internetu publikují, aktivitu fanoušků, tedy jak komu dávají „lajky“, na koho reagují a čí přeposílají příspěvky) jsou nejvlivnější Češi na sociálních sítích modelka Karolina Kurková, fotbalový brankář Petr Čech a youtubeři a internetoví baviči ViralBrothers.
  • Díky čemu patří k nejúspěšnějším a čím je obsah na jejich profilech tak originální?
    – jsou zábavní – seriozní obsah na Facebooku nebývá úspěšný
    – jsou autentičtí (nekopírovat cizí obsah – byť i zde jsou vyjímky úspěšných stránek, které recyklují cizí obsah) – a zdaleka ne všechny celebrity si spravují sociální sítě samy – na stránce se statisíci až miliony fanoušky se pořád něco děje, proto se o ně starají agentury a hlídají jak pravidelné publikování, tak odpovědi, moderují diskuse (vulgarity, spamy) a také pracují s inzercí a dalším napojením na jiné marketingové aktivity
    – reagují svým fanouškům a komunikují s nimi
    – dávají obsah navíc, který není jinde dostupný
    – jsou aktivní a neustále se připomínají
    – přinášejí informace ze zákulisí a běžného života – bavíme-li se o celebritách, je to defacto další bulvární kanál
  • Podívejme se také do zahraničí. Kdo je naprostou špičkou ze světa celebrit?
    Cristiano Ronaldo (112 125 631 fanoušků), Shakira (104 425 022 fanoušků) a Vin Diesel (99 244 961 fanoušků).

 

💡 Další články z rubriky Zákulisí

Praktický workshop o využití AI v on-line marketingu

Praktický workshop o využití AI v on-line marketingu

V úterý 4. listopadu jsem měl tu čest vést tříhodinový workshop o využití AI v online marketingu pro destinační management Moravský kras a okolí. V příjemném prostředí Hotelu Skalní mlýn se sešlo kolem patnácti zvídavých marketérů a zástupců turistických organizací,...

Deset let naplno na volné noze

Deset let naplno na volné noze

Listopad 2015. Konec dvojího života. Po pěti letech podnikání po večerech a víkendech jsem definitivně opustil zaměstnání. Patnáct let podnikání celkem, z toho deset naplno na volné noze. To je v součtu už skoro třetina mého života. Přesně si pamatuju ten první den....

Proč se mi občas nedovoláte

Proč se mi občas nedovoláte

Zvedám telefon jen někdy. A to není náhoda. Nejsem na vás naštvaný. Neignoruju vás schválně. Prostě dělám práci, která vyžaduje soustředění. Hluboká práce potřebuje klid Když programuju web, vymýšlím strategii pro klienta, píšu článek nebo nahrávám video, potřebuju...

Sám sobě marketérem logo bílé

Sám sobě marketérem

Chcete začít s online marketingem svépomocí? Pomůžu vám i zadarmo. Každých 14 dní posílám obsahový newsletter s praktickými tipy a radami.

✅ Přihlaste se k odběru nebo nejdřív nakoukněte do archívu.

Sám sobě marketérem