Kdy oslovit agenturu a kdy nezávislého profesionála?

31. 5. 2013 | Jak na marketing

Rád bych tímto článkem přispěl k snazšímu rozhodnutí zákazníků, zda oslovit při zadávání zakázky agenturu nebo zda vybírat mezi nezávislými profesionály. Článek jsem psal se zaměřením na obor ve kterém se pohybuji. Tj reklama, grafika a webdesign.

Hned na úvod nabízím svůj úhel pohledu: ani  jedna varianta není lepší nebo horší. Někdy je efektivnější a ekonomičtější oslovit firmu, jindy jednotlivce. Rozdíl je v tom, jaké služby Vám můžou nabídnout a zda se shodují s tím co očekáváte.

Nabízím malé srovnání některých výhod a nevýhod agentur a jednotlivců:

Přednosti agentur:

  • větší tým lidí schopných zpracovat obsáhlejší zakázku dříve
  • větší rozsah nabízených služeb
  • lepší ekonomické zázemí pro tvorby větších zakázek

Negativa agentur:

  • fluktuace zaměstnanců – nekonzistentní výstupy
  • častější pasivní přístup zaměstnanců k zakázkám
  • vyšší provozní náklady znamenají vyšší ceny než u jednotlivců

Přednosti nezávislých profesionálů:

  • osobní angažovanost
  • vysoké pracovní nasazení
  • zájem na hladkém průběhu zakázky – budování dobrého jména
  • nižší provozní náklady znamenají nižší ceny oproti agenturám
  • větší sebevzdělávání v oboru
  • často mají vědomostní přesahy do souvisejících oborů

Negativa nezávislých profesionálů:

  • obtížná nahraditelnost
  • množství práce je omezeno časovou kapacitou jednotlivce

Osobně jsem za svůj dosavadní profesní život prošel kopírovacím centrem, grafickým studiem, DTP studiem offsetové tiskárny, webovým studiem i fullservisovou reklamní agenturou. Všechny tyto firmy mají své místo na trhu. Je ale rozdíl, jestli chcete vytvořit rozsáhlý webový portál nebo si nechat vyrobit jednoduché letáky do schránky.

U kreativních zakázek většinou u klientů se kterými se setkávám rozhodují sympatie se stylem práce grafika (nebo úrovně výstupů agentury). Zejména u rozsáhlejších projektů jako je tvorba webů se pak setkávám se dvěma typy klientů. Jedni mají zájem si celý projekt řídit sami a koordinují i několik nezávislých profesionálů, druzí raději svěří projekt jako celek a kontrolují pouze výstupy. Z toho plynou odlišné požadavky na dodavatele a tím si pro spolupráci také vyberou každý jiného dodavatele.

Existují dobré firmy, stejně jako špatné firmy. Existují zodpovědní živnostníci ale i nezodpovědní. Lidé, kteří nám jsou sympatičtí více nebo méně. Vždy je vhodné se zajímat o reference vybraného dodavatele, jeho historii a ujistit se že požadovanou zakázku zvládne zpracovat.

Na závěr doporučím článek podnikatelského poradce Roberta Vlacha. Ten popsal srovnání jednotlivých typů podnikání podle přístupu v hezkém článku Profesní podnikání vs. firma či živnost.

💡 Další články z rubriky Jak na marketing

E-mail jako marketingový nástroj

E-mail jako marketingový nástroj

Příběh elektronické komunikace se začal psát někdy v sedmdesátých letech. E-mailové služby se začaly šířit mezi veřejnost až v roce 1996 díky vzniku jedné z prvních bezplatných e-mailových služeb: Hotmail (později koupeného Microsoftem). A teď, o 27 let později je to...

Vlastnosti vs. benefity produktů

Vlastnosti vs. benefity produktů

V tomto článku se budeme pohybovat tak trochu mezi marketingem a prodejem. Všímám si, že mnoho podnikatelů se věnuje více vlastnostem svých produktů nebo služeb, než jejich přínosu pro konečné zákazníky. Při tvorbě nového webu nebo e-shopu se pak snažím obě tyto...

Jak skloubit online a offline marketing?

Jak skloubit online a offline marketing?

V poslední době se velká část marketingových aktivit přesunula na internet. Firmy se snaží oslovit zákazníky zejména v online prostředí a přimět je tam k nákupu nebo návštěvě stránek. A jakoby se tak trochu zapomínalo na to, že existuje i svět mimo internet. Ale i tam...

Sám sobě marketérem logo bílé

Sám sobě marketérem

Chcete začít s online marketingem svépomocí? Pomůžu vám i zadarmo. Každých 14 dní posílám obsahový newsletter s praktickými tipy a radami.

✅ Přihlaste se k odběru nebo nejdřív nakoukněte do archívu.

Sám sobě marketérem

ℹ️ Kapacity: Nové zakázky přijímám na leden 2025

X