V záplavě informací na internetu se zdá, že pro úspěch v online světě je nutné si najít schopnou agenturu nebo freelancera, kteří vám pomohou v té digitální džungli uspět. Že k úspěchu vede cesta pouze zapojením profesionálů v nejrůznějších nových oborech, jako je SEO konzultant, UX designer, PPC specialista, webový analytik a další.
Jak to tedy je? Je vůbec v silách obyčejného smrtelníka to vše vzít do vlastních rukou a bez pomoci externistů dosahovat cílů na internetu?
Odpustím si nostalgické okénko do počátků internetu a opakování, jak je oproti těm dobám nyní internet složitý a komplexní. To už by vám mělo být jasné. Přeskočím také základní marketingové poučky a teorie z knih, které si můžete kdykoliv najít a přesuneme se rovnou k hlavnímu tématu tohoto dílu. Abych mohl být zcela konkrétní, měli bychom se ideálně bavit o nějakém určitém případu, ke kterému závěry o tom, zda lze uspět na internetu i bez pomoci profesionálů, vztáhnout. Jiné nároky jsou zcela nepochybně na miniprezentaci lokálního řemeslníka a jiné na fungování eshopu s širokou nabídkou produktů.
Dovolím si hned na začátek říct, že si myslím, že i samouk je schopen se dobře postarat o vlastní online marketing. Jen musí věnovat dostatek času učení a být otevřený k experimentování. Z mého pohledu je hlavním argumentem pro spolupráci s odborníky právě čas, který je potřeba věnovat nastudování dostatku informací. V zápětí to mohou být kapacitní omezení, kdy je potřeba se věnovat tolika činnostem nebo tvořit tolik obsahu, že to přesahuje možnosti jednoho člověka. A v neposlední řadě prevence zbytečných chyb, kterým lze předcházet, pokud člověk ví, co a proč dělá. A má zkušenosti, protože už to dělal mockrát.
Je fajn vyznat se v prostředí internetu
Pokud je pro vaše podnikání internet důležitý, rozhodně byste měli rozumět tomu, jak tam věci fungují a proč se které aktivity dělají. Čím víc toho budete vědět vy sami, tím lépe se vám bude hledat si pomocníky a spolupracovat s nimi. Tím obtížněji vás někdo napálí nebo vás bude tlačit do nějakých nesmyslů.
Z pohledu dodavatele můžu srovnávat způsob spolupráce s klienty, kteří absolutně netuší, do čeho se pouští, když chtějí vytvořit e-shop oproti klientům, kteří se na mě obrátí poté, co se sami pustili do jeho tvorby a začali objevovat komplexnost takové práce.
Čistě technicky existuje mnoho nástrojů, které lze snadno použít bez nutné znalosti programování či složitých grafických programů. Většinou není překážkou technická náročnost tvorby, ale že lidi prostě neví, co mají dělat a proč. To se týká téměř všech základních marketingových úkonů v začátcích podnikání. Tvůrci většiny velkých platforem a nástrojů se snaží co nejvíce usnadňovat jejich používání, aby bylo dostupné obyčejným lidem (tím myslím laiky). To platí pro sociální sítě, reklamní systémy i nejrůznější nástroje na tvorbu.
Umím si představit, že se do propagace svého podnikání nebo do tvorby prvního eshopu pustíte sami poté, co jste si nastudovali všechny potřebné zdroje a ujasnili jste si, co a proč děláte. S využitím dostupných nástrojů to nemusí být až tak těžký úkol.
Až postupem času se může stát činnost více komplexnější, obsáhlejší, až bude lepší svěřit ji odborníkovi s většími zkušenostmi a hlavně s kapacitami se jí plně věnovat.
Naklikat spuštění jednoduché reklamy na Seznamu, Googlu nebo Facebooku je snadné. Ale když chcete tvořit komplexní kampaně pro větší e-shop, optimalizovat jejich efektivitu a vyhodnocovat je, už by bylo vhodnější přizvat odborníka, který zná mnoho postupů a nástrojů, kterými si může práci zjednodušit, zefektivnit a dostat z reklam maximum.
Do toho stavu byste se sami dostávali nepoměrně delší dobu a stálo by vás to víc peněz, než zaplacení zkušeného odborníka. Budete to mít udělané dobře a můžete se věnovat jiné činnosti.
Tady jsou ty nejhlavnější body, kdy je na místě zvážit oslovení profesionála:
- trápím se s tím už dlouho, ale k ničemu to nevede
- zjišťuji, že je to na mě příliš náročné a komplexní
- narazil na své časové či mentální limity
- nedosahuji výsledků
- zdržuje mě to od práce, která se bez vás neobejde
Pak je možnost buď oslovit odborníka se žádostí o konzultaci – aby řekl svůj názor na to, jak to máte udělané a co lze zlepšit. Nebo jej přímo požádat o spolupráci.
Jednorázové versus opakované činnosti
Zejména při rozjezdu podnikání přichází spousta úkolů, které jsou jednorázové. Je potřeba je udělat, ale je to činnost, která se neopakuje. Jsou to například nejrůznější registrace profilů, domény, zřízení účtů na sociálních sítích, tvorba webu apod.
Dále vás bude provázet mnoho činností opakovaných – tvorba a publikování obsahu, udržování profilů, tvorba inzerce a další.
Rozděluji to zde v kontextu možnosti delegování. Stojí za zvážení, zda činnosti, které jsou jednorázové a vyžadují větší míru učení nebude v začátcích přeci jen lepší delegovat někomu, kdo je bude mít rychleji hotové. Máte prostor se učit, jak správně vytvořit e-shop a napojit jej na všechny důležité služby nebo si raději budete připravovat sklad, obaly, domlouvat kurýry a zajišťovat lepší fotky produktů, zatímco jej pro vás někdo na první dobrou vytvoří?
A pak, zda činnosti opakované si zvládnete dělat sami nebo jestli i je není možno delegovat a uvolnit si tím ruce pro strategické úkoly, které vás budou posouvat dopředu. Zkuste o tom takto přemýšlet i v případě, že si v tuto chvíli chcete vše dělat sami. Třeba se jednou dostanete do situace, kdy nebudete vědět, co dřív. A pak bude snazší si zajistit nějaký volný čas navíc.
Zvládnete to i sami. Ale rozhodujte se uváženě.
Čím začít?
Novopečený podnikatel stojící tváří v tvář všemu, co by měl udělat, aby mohl začít podnikat, může začít propadat lehké beznaději. Chce se věnovat svému řemeslu, kterému rozumí, ale měl by zaplatit tolik věcí, aby vůbec mohl začít? Účetní, webaře, grafika, správce reklam na internetu. Když zadáte poptávku do agentury, často vás budou tlačit do objednání i prací, které jste vlastně nepotřebovali.
Je toho tolik, co byste mohli v rámci marketingu, prodeje a reklamy dělat. Existují hromady komunikačních kanálů, přístupů, platforem a chytrých aplikací. Vemte si jen, kolik existuje sociálních sítí, kde můžete být. A každé se dá věnovat spousta času. Budovat tam publikum, tvořit obsah, pracovat s reklamou. Ale všechno to stojí přinejmenším čas. Nebo peníze, když ho nemám a chci, aby to pro mě udělal někdo jiný.
Doporučuju být na sebe při výběru komunikačních a marketingových kanálů i dalších marketingových aktivit velmi přísný a sebekritický. Zapracujte si je do myšlenkové mapy a pak je podrobte intenzivní kritice. Vydělá mi to něco? Přinese mi to skutečný užitek nebo je to jen něco, co by se mi líbilo, ale bez valného přínosu? Obzvláště v začátcích podnikání, kdy je potřeba obracet každou korunu, než ji někam investuji, je tenhle pohled důležitý.
- Potřebujete vůbec logo? Nestačilo by vybrat nějakou charakteristickou kombinaci barev a tu začít používat – a logo si nechat udělat později, až budete točit nějaké peníze?
- Můžete si třeba v začátcích podnikání udělat jen jednoduché stránky a pustit si na ně reklamu, abyste začali co nejdříve vydělávat a sbírat reference. Pořádný web si můžete postavit později. A třeba vám praxe ukáže, že na něj je potřeba dát jiné informace, než jste si na začátku mysleli.
- Můžete rovnou začít sbírat e-mailové adresy ale s tvorbou a posíláním newsletterů začít až za nějakou dobu.
Se spoustou věcí jde začít částečně. Nechci navádět k odbývání nebo polovičaté práci. Ale vídám často, že se lidé zbytečně zasekávají na věcech, které pro ně nemají velký dopad místo toho, aby se soustředili na to podstatné.
Soustřeďte se tedy na to, co:
- má přímý vliv na prodej,
- má přímý vliv na pověst vašeho podnikání,
- má dlouhodobý vliv na rozvoj podnikání.
Současně neříkám, abyste všechno zavrhli a dělali jen aktivity přímo vedoucí k zisku. Nechte si poznačené i ty ostatní. Ale věnujte se především těm důležitějším. K těm méně zásadním se můžete vrátit později, až bude podnikání šlapat. Často bohužel vídám podnikatele, kteří se na dlouhou dobu zaseknou na podobě loga místo toho, aby co nejdříve vypustili do světa alespoň nějaký web, pustili reklamy a začali si aktivně shánět práci.Pak týdny běží a on řeší odstín barvy nebo font písma, přitom nemá do čeho píchnout a peníze dochází. Přitom v takových situacích se dá vytvořit rychlá základní verze webu, místo loga se prostě napíše jeho jméno / jméno firmy / název služby a web může pracovat, a v mezičase se může vymýšlet logo.
Všechno jde fázovat a zpracovávat postupně. Navíc pokud začínáte, může se stát, že se původní záměr trochu změní, protože trh a zákazníci se zachovali trochu jinak, než jste čekali. Že místo služeb instalatéra najednou děláte spíš hodinového manžela – což vám nevadí, tak začnete rozšiřovat nabídku služeb.
Ono obecně na možný růst a rozšiřování se občas zapomíná. Setkal jsem se s několika podnikateli, kteří si v začátcích zvolili název podnikání takový, že je později začal hodně limitovat. Buď počítali, že budou vystupovat sami za sebe, všechno postavili na svém jménu a brzy se rozrostli na tým lidí, nebo začali s jednou službou kterou promítli do názvu podnikání a pak přidávali i další a původní název se tak stal zavádějícím. Nebo rovnou změnili obor činnosti. Je fajn připustit si i tuhle možnost a zkusit myslet trošku do budoucna. Ale to už jsme trošku odbočili.
Jak zjistit, co je pro vás to důležité, s čím začít a jak na to?
A jsme zase na začátku – čím víc informací máte, tím lépe se můžete rozhodnout. A tím méně náchylní k chybným rozhodnutím budete. Doporučuju samostudium. Jen na českém internetu je mnoho zdrojů k získání kvalitních základních vědomostí a obecného přehledu. Třeba bezplatný vzdělávací kurz Digitální garáž od Googlu nebo placený Digisemestr, kde vám přední odborníci představí vše, co potřebujete vědět. Pokud pro vás angličtina není problém, zkuste se podívat na Udemy, kde je nabídka online kurzů skutečně pestrá.
Pokud vám videokurzy nevyhovují, zapátrejte po článcích odborníků. Nebo si kupte knížku. Vždyť možností je tolik. A nebojte se za informace zaplatit. I když se může zdát cena online kurzu v řádech několika tisíc vysokou částkou, pomáhá vám předcházet omylům a chybám, které by vás mohly stát desítky nebo stovky tisíc korun. Ne-li víc.
Díky samostudiu se vám výrazně rozšíří obzory, začnete vnímat jednotlivé činnosti v kontextu a budete schopni se lépe rozhodovat i v tom, jaké online marketingové aktivity pro vaše podnikání dávají smysl. A jak jejich účinnost vyhodnotit. A i když nemáte ambice stát se marketérem, tyhle vědomosti se vám určitě budou hodit. I při poslechu podnikatelských příběhů třeba na portálu Mladý podnikatel pak vše budete vnímat trochu jiným způsobem a budete schopni čerpat mnohem více inspirace, protože pochopíte další souvislosti.
Studium je první nezbytný krok pro to, abyste se mohli pustit do online marketingu svépomocí. Druhý krok je uvádět nabyté vědomosti do praxe a testovat a vyhodnocovat si je. Ověřovat, co funguje a co ne. Být otevřený dalším experimentům a nebát se selhání. To, že něco prostě nebude fungovat je součást procesu. A i to je informace. Čerpáním dalších informací můžete některým chybám předejít, ale nikdy ne všem. Inspirujte se doporučenými postupy, ale nebojte se zkoušet i další. Přeci jen máte podnikatelskou intuici a znáte své publikum.
Nejeden úspěšný e-shop vznikl na koleně v obýváku. Jde to. Ale nebude to hned.
A jedna rada na závěr:
Konkurenci prozkoumejte, ale netrapte se jí
Pravděpodobně ve svém oboru nejste jediní. Máte konkurenci. A víte o ní. A sledujete, co dělá a máte nutkání, držet s ní krok. Pozor na to. Určitě je vhodné mít povědomí o tom, na co jsou zákazníci z vaší cílové skupiny zvyklí. Ale nenechte se lapit do pasti okamžitého kopírování marketingových aktivit konkurence. Jednak nevíte, jaké to má cíle, ani jestli jim to funguje.
Dělal jsem takhle například několik e-shopů., které byly čistě účelově vytvořené proto, aby zákazník splnil podmínky svého velkoobchodního dodavatele. Nikdy se přes tyto e-shopy nic neprodalo a přesto existují. A jejich provozovatelé si vesele prodávají jinými kanály. Z pohledu jejich konkurence se to může jevit, jako následováníhodný krok. Ale o účelovosti těch e-shopů nemají ani potuchy. Stejné to je s přítomností na sociálních sítích – to, že tam někdo má profil a dává tam obsah není měřítkem úspěšnosti.
Konkurenci si tedy prozkoumejte, abyste si udělali obrázek o tom, v jakém trhu se chcete pohybovat, ale zjištění vztahujte pouze směrem ke svým plánům nebo aktivitám. Inspirujte se, ale nekopírujte vše, na co narazíte. Nevíte, proč to dělají a zda jim to funguje. A co dělají dalšího, o čem nemáte ponětí. Spousta marketingových aktivit (nejen na internetu) totiž zvenčí vůbec nemusí být viditelná. Myslete na to.
Když to tedy shrnu, online marketing není raketová věda. Je to souhrn dobře popsaných možností a činností, z nichž je potřeba vybrat ty správné pro vás. Jejich pochopení a aplikace do praxe stojí čas. Možností samostudia je mnoho. Buď jej máte a chcete se do toho pustit – a pak to při troše vůle a štěstí zvládnete, nebo se raději budete věnovat činnostem, ve kterých nemáte zastoupení a přizvete si na pomoc odborníka.
I v druhém případě pro vás bude jenom prospěšné, když budete rozumět tomu, co pro vás bude dělat a za co ho budete platit.