Víte, na co si máte jako klient dávat pozor?

26. 1. 2017 | Jak na marketing, Shoptet tipy, WordPress tipy

Několikrát jsem se v poslední době setkal s tím, že jsem přebíral správu klientova webu a ten neměl nejmenší představu o tom, k čemu jako vlastník stránek má mít přístupy. Jaké služby na internetu vlastně využívá a k čemu slouží. A podobně to lidé mají i s povědomím o tom, v jaké formě chtít grafické výstupy. To se stalo impulzem pro napsání tohoto článku.

Co si hlídat u webu a on-line služeb?

Potřebujete webové stránky, poptáte dodavatele a ten vám je udělá. Většinou jako klient nepotřebujete řešit víc, než obsluhu redakčního systému (občas ani to ne). Když něco nevíte, ptáte se dodavatele. Když příjde faktura za webhosting, zaplatíte ji. Možná ani nevíte, co to vlastně ta „doména“ nebo „webhosting“ je. Jenže se může stát, že správu webu potřebujete z jakéhokoliv důvodu svěřit někomu jinému – a vy vlastně nevíte vůbec nic a přístupy má (měl) ten, kdo stránky kdysi tvořil. A co, když když vám je nechce dát? Víte, jaké informace a přístupy byste k webu měli mít?

  • Doména – měli byste být vlastníkem domény a být zapsaní v registru domén. Díky tomu vás o doménu nikdo nepřipraví a máte nad ní plnou kontrolu.
  • Webhosting – stejně jako u domény byste měli být vlastníkem zákaznického účtu u společnosti poskytující webhosting (Český Hosting, Wedos, Forpsi apod.). Máte přehled o fakturaci a dohled nad přístupy k FTP, e-mailům, databázím apod. V případě potřeby si můžete hesla změnit sami.
    Výjimkou je situace, kdy máte pronajaté webové řešení a aplikace je hostovaná u dodavatele. Ten si tak chrání zdrojová data a je to v pořádku.
  • Administrace stránek – měli byste jako klient mít přístup do administrace stránek. A zde mohou nastat dvě situace:
    • Pronajímané řešení (web, e-shop) – zde jsou vaše práva hodně omezená dle provozních podmínek webu.
    • WordPress (nebo jiné opensource řešení) – zde byste měli i jako klient mít k dispozici uživatelský účet s administrátorským oprávněním.
      Je potřeba zde ale důrazně varovat před zasahováním do nastavení stránek, kterým nerozumíte. Ideální variantou je vytvořený (a nepoužívaný) administrátorský účet – tj běžnou správu webu děláte přes svůj šéfredaktorský účeta tento slouží jako záložní admin.
  • Zakoupená šablona a pluginy – v případě, že je web postaven na opensource řešení jako je WordPress, se často využívají zakoupené šablony a pluginy. Ty se prodávají na webech jako ThemeForest, TemplateMonster apod. Ideálním řešením z pohledu klienta je vlastnit svůj účet pro nákup šablony/pluginu. Webmasterovi přepošle zakoupené soubory a ten s nimi pracuje na webu dál.
  • Google Analytics – správně by měl být váš web (weby) v samostatném účtu, k němuž byste měli mít plná práva vy. Spolupracovníkům pak delegujete přístupy. Pokud jej nemáte ve svém vlastnictví, nemáte plnou kontrolu nad jeho existencí a můžete tak přijít o data nashromážděná i za několik let.
  • Sociální sítě (Facebook, YouTube apod.) – vždy by měly být registrované na klienta. Ten deleguje přístupy dodavatelům. Facebook navíc umožňuje tvorbu více úrovní přístupu dle typu spolupráce.
  • Další aplikace a systémy (AdWords, Sklik, MailChimp, zákaznický chat) – evidujte si přístupové údaje do všech těchto aplikací a mějte je registrované na své jméno a na svůj e-mail. Všude, kde to jde, přístupy delegujte. Mějte přehled, jaké služby využíváte.

Přístupové údaje k systémům jako je Google Analytics, AdWords, Sklik nebo Facebook jsou jako klíče od vašeho domu. Pokud je někomu bez okolků předáte, dobrovolně riskujete, že jednou přijdete domů a budou vyměněné zámky.
Lukáš Krejča

Co si hlídat při tvorbě grafiky?

  • Tvorba loga (logomanuálu) – necháváte-li si navrhnout logo nebo zpracovat logomanuál, mělo by být jeho součástí mimo PDF soubor s manuálem také předání souborů vlastního loga ve všech navrhovaných variantách v nejpoužívanějších formátech (AI, JPG, PNG).
    Tyto soubory je vhodné mít uložené u sebe vzhledem k pozdějšímu zadávání grafických návrhů apod. K zadání jakékoliv nové grafiky rovnou přiložíte logomanuál a soubory s logama.
  • Grafický návrh (tiskoviny apod.) – necháte-li si jako klient zpracovat nějakou grafiku v agentuře nebo u grafika, nebude vás pravděpodobně zajímat více než grafický výstup (tiskové PDF) nebo rovnou fyzicky vytištěné letáky apod.
    Zde je vhodné zvážit, zda s daným materiálem nebudete třeba v budoucnu chtít ještě pracovat dál a zda by nebylo na místě požádat i o zdrojová data. Tedy soubory, které jsou editovatelné pomocí speciálních grafických programů. To neznamená, že si to budete doma na koleně upravovat pak sami, ale že budete mít data zálohovaná i u sebe. Například pokud si necháte navrhnout vizitky a po několika letech budete chtít vyrobit pro nového kolegu jeho vizitky, nebudete se muset spoléhat na to, že zdrojová data jsou v agentuře (u grafika) stále uložena.
    POZOR: Může se stát, že dodavatel nebude chtít zdrojová data poskytnout – z mého pohledu je to nesmysl, ale nárokovatelné to není. Je fajn si tyto věci ujasnit hned na začátku spolupráce.
  • Licence – z pohledu autorského zákona je držitelem práv autor grafiky a ten vám jako klientovi umožní ji používat. Tedy je vhodné s ním uzavřít smlouvu o dílo a v ní vyspecifikovat další používání grafiky a ošetření práv. Vyhnete se tak v budoucnu tahanicím o používání loga/grafiky apod.
  • Zakoupené fotografie – zakoupí-li grafik fotografie pro tvorbu návrhů, chtějte je zaslat také – i s dokladem o koupi. Můžete je (v závislosti na licenci) třeba použít i v dalších materiálech.

Bylo by naivní spoléhat se na to, že grafik nebo reklamní agentura bude na 100 % mít zdrojová data vašich návrhů i po několika letech uložena. Mějte ty nejdůležitější raději i u sebe.

Závěrem

Smyslem tohoto článku nemá být vyvolání hysterie mezi klienty a nabádání k zuřivému stahování všech zdrojových dat k sobě. Ale spíše námět k zamyšlení nad tím, co by se stalo, když by s rozhodli (z jakéhokoliv důvodu) časem změnit dodavatele grafiky/webu. Spousta lidí si tuto situaci ani nepřipouští a začnou ji řešit až ve chvíli, kdy k ní dojde. No a v poslední řadě stačí chybné zálohování dat u grafika a máte smůlu také.

Další články na toto téma:

💡 Další články z rubriky Jak na marketing | Shoptet tipy | WordPress tipy

Proč při tvorbě webu upřednostňuji obsah před estetikou

Proč při tvorbě webu upřednostňuji obsah před estetikou

Když začínám pracovat na novém webu, mnoho klientů přichází nejprve s požadavky na vzhled. Řeší především, jak by se jim nové stránky líbilo esteticky. V tu chvíli je pravidelně začínám brzdit a vysvětluji jim svůj přístup k tvorbě: odděluji obsah a estetiku. Obsahem...

E-mail jako marketingový nástroj

E-mail jako marketingový nástroj

Příběh elektronické komunikace se začal psát někdy v sedmdesátých letech. E-mailové služby se začaly šířit mezi veřejnost až v roce 1996 díky vzniku jedné z prvních bezplatných e-mailových služeb: Hotmail (později koupeného Microsoftem). A teď, o 27 let později je to...

Vlastnosti vs. benefity produktů

Vlastnosti vs. benefity produktů

V tomto článku se budeme pohybovat tak trochu mezi marketingem a prodejem. Všímám si, že mnoho podnikatelů se věnuje více vlastnostem svých produktů nebo služeb, než jejich přínosu pro konečné zákazníky. Při tvorbě nového webu nebo e-shopu se pak snažím obě tyto...

Sám sobě marketérem logo bílé

Sám sobě marketérem

Chcete začít s online marketingem svépomocí? Pomůžu vám i zadarmo. Každých 14 dní posílám obsahový newsletter s praktickými tipy a radami.

✅ Přihlaste se k odběru nebo nejdřív nakoukněte do archívu.

Sám sobě marketérem

ℹ️ Kapacity: Nové zakázky přijímám na leden 2025

X