Proč mám rád inbound marketing?

29. 12. 2015 | Jak na marketing

S termínem inbound marketing jsem se poprvé setkal někdy před dvěma lety na zahraničních webech. Od té doby se stává stále populárnější i u nás. Jedná se vlastně o koncepční vytváření neplacených zdrojů návštěvnosti.

Zjednodušeně by se dalo říct, že inbound marketing využívá veškeré bezplatné kanály a nástroje internetu pro systematické šíření smysluplného, kvalitního a hodnotného obsahu uživatelům dané cílové skupiny s cílem přivést je tak k produktům nebo službám vaší firmy. Vytvořený obsah se jednorázově publikuje a následně dlouhodobě přináší užitek – uživatelé přicházejí sami ve chvíli kdy o danou problematiku mají zájem. Na rozdíl od klasického tzv. outbound marketingu – zde si kupujete pozornost uživatelů (PPC, bannery, PR články) – v angličtině se používá také pojem „interruption marketing“.

Uživatelům tedy nevnucujeme „na sílu“ reklamu za každou cenu, ale vytváříme obsah, který jim přinese užitek, budou jej sami vyhledávat ve chvíli kdy jej budou potřebovat a rádi dále šířit. Navíc konverze jsou vyšší u uživatelů, kteří přišli sami, než u těch, jejichž pozornost jste si koupili.

Rozdíl mezi inbound a outbound marketingem

Inbound marketing

  • interaktivní, obousměrná komunikace
  • zákazníci přichází sami (přes vyhledávače, odkazy, sociální sítě)
  • vytváří přidanou hodnotu k prodeji zboží či služby
  • zábavná nebo vzdělávací forma komunikace
  • nízké průměrné náklady na akvizici nových zákazníků
  • funguje dlouhodobě

Tradiční / outbound marketing

  • jednosměrná komunikace k zákazníkovi
  • zákazníci jsou oslovováni a vyhledáváni
  • nízká nebo žádná přidaná hodnota
  • vyšší průměrné náklady na akvizici nových zákazníků
  • účinnost je závislá na množství financí

Každý kdo podniká v nějakém oboru o něm má hluboké znalosti a je schopný svým zákazníkům poradit. Ví s jakými problémy se potýkají, jaké otázky pokládají, co jim při rozhodování dělá největší potíže. Pomocí inbound marketingu může právě tyto lidi zaujmout – nachystat jim odopovědi na otázky, které si budou pokládat, dávat jim informace navíc a podat pomocnou ruku. Není to náhodný soubor obsahu, ale pečlivě promyšlený koncept. Vše musí mít svůj smysl a účel. A nespamovat na všechny strany hlouposti.

S jakými kanály se v inbound marketingu pracuje?

  • SEO (optimalizace stránek pro vyhledávače)
  • obsahový marketing (blogování, případové studie, tvorba návodů, zpravodajství, otázky a odpovědi)
  • sociální sítě
  • online PR
  • e-mail marketing
  • podcasting a tvorba video obsahu
  • tvorba e-booků
  • tvorba bílých knih (report / průvodce konkrétní problematikou, řešení problémů)
  • tvorba infografik
  • pořádání webinářů
  • komentářový marketing
  • link building – vytváření zpětných odkazů
  • sdílení dokumentů a školících materiálů
  • výzkum, vývoj nebo průzkum a jeho následné publikování
  • content curation – filtrování kvalitního obsahu pro cílové publikum
  • a další…

Strategie inbound marketingu

Zdroj: http://www.hubspot.com/inbound-marketing

Zdroj: http://www.hubspot.com/inbound-marketing

Zde obzvláště platí: vše je nutno pečlivě analyzovat. V závislosti na oboru a cílové skupině budou některé kanály fungovat lépe, některé méně. Základním předpokladem také je perfektní znalost svých zákazníků – cílové skupiny. Inbound marketing nebude fungovat pokud budou obsah nebo komunikační kanály špatně zvolené.

Jak na to?

Buďte vidět. Pište o svém podnikání. Připravujte lidem užitečné nástroje nebo pomůcky. Natáčejte videa. Publikujte články. Zapojujte se do diskusí. Vydávejte e-booky. Posílejte newslettery. Informujte o novinkách z vašeho oboru. Využívejte znalostí toho čím se živíte a prostředí kde se pouhybují vaši zákazníci. Pokud nevíte jak na to, zkuste si přečíst knížku Ukaž co děláš – velmi čtivě psaná kniha o sebepropagaci. Inspirativní i pro marketéry.

Proč už to tedy nedělají všichni? Jednoduše proto, že o této možnosti buď neví, nedokáží sami vytvořit obsah, nevyznají se na internetu a v jeho možnostech, nemají na to čas nebo nezvládnou sami vytvořit smysluplnou strategii tak, aby to fungovalo. Pak není nic snazšího, než se obrátit na někoho, kdo se tím živí aby vám pomohl vytvořit koncept a vy jste s jeho pomocí mohli začít tvořit hodnotnou síť neplacených zdrojů návštěvnosti.

Publikování výše zmíněného obsahu je většinou zdarma. Stejně jako jeho šíření na sociálních sítích i jinde. Úplně zadarmo tato propagace ale není. Napsání kvalitního článku, vytvoření průzkumu nebo natočení podcastu či videa zabere hodně času. A ne vše zvládnete sami.

Je to dlouhodobá, ale smysluplná práce a ocení ji nejen vaši zákaznící ale i vy v podobě zvýšení tržeb. Nejedná se o náhradu placené reklamy – ta má své místo v marketingovém mixu i nadále – vždy když je třeba intenzivní propagace. Vhodné je proto inbound s outboundem kombinovat.

Příklad z praxe:

Hezky se dá funkčnost tohoto přístupu demonstrovat na příkladu firmy AG FOODS Group a.s., která jako jedna z prvních reagovala před počátkem roku 2015 na zavedení povinnosti zveřeňovat ve všech stravovacích zařízeních tzv. Seznam alergenů. Nachystali proto PDF zdarma ke stažení, které obsahuje seznam i fotografie těchto prvků a dali jej na svůj web. Díky tomu, že se v oboru pohybují, dokázali s předstihem připravit dokument, který následně zahltil celý český internet, visí v mnoha stravovacích zařízeních a byl zobrazen ve visílání České televize a vyfocen v několika novinách. Včetně jejich loga. Ulehčili tak mnoha lidem zákonnou povinnost a zároveň to pomohlo k dalšímu zviditelnění firmy. Umíte si představit jaký výsledek může mít takovéto dlouhodobé působení? Být informační autoritou v oboru se vyplácí.

Takže proč mám rád inbound marketing?

Protože je to přirozený způsob získávání zákazníků. Protože funguje dlouhodobě. Protože předáváním vlastních rad, zkušeností a nasbíraných informací zákazníci dostávají obrovskou přidanou hodnotu. Protože lze využít velké množství komunikačních kanálů. Protože to je velká konkurenční výhoda. Protože to funguje. Protože se na tom každý podnikatel může podílet přímo sám.

Stop selling, start helping.
Zig Ziglar

Zajímavé zdroje:

💡 Další články z rubriky Jak na marketing

E-mail jako marketingový nástroj

E-mail jako marketingový nástroj

Příběh elektronické komunikace se začal psát někdy v sedmdesátých letech. E-mailové služby se začaly šířit mezi veřejnost až v roce 1996 díky vzniku jedné z prvních bezplatných e-mailových služeb: Hotmail (později koupeného Microsoftem). A teď, o 27 let později je to...

Vlastnosti vs. benefity produktů

Vlastnosti vs. benefity produktů

V tomto článku se budeme pohybovat tak trochu mezi marketingem a prodejem. Všímám si, že mnoho podnikatelů se věnuje více vlastnostem svých produktů nebo služeb, než jejich přínosu pro konečné zákazníky. Při tvorbě nového webu nebo e-shopu se pak snažím obě tyto...

Jak skloubit online a offline marketing?

Jak skloubit online a offline marketing?

V poslední době se velká část marketingových aktivit přesunula na internet. Firmy se snaží oslovit zákazníky zejména v online prostředí a přimět je tam k nákupu nebo návštěvě stránek. A jakoby se tak trochu zapomínalo na to, že existuje i svět mimo internet. Ale i tam...

Sám sobě marketérem logo bílé

Sám sobě marketérem

Chcete začít s online marketingem svépomocí? Pomůžu vám i zadarmo. Každých 14 dní posílám obsahový newsletter s praktickými tipy a radami.

✅ Přihlaste se k odběru nebo nejdřív nakoukněte do archívu.

Sám sobě marketérem

ℹ️ Kapacity: Nové zakázky přijímám na leden 2025

X