Webdesign: Chci aby se tam lidé vyznali…

10. 3. 2013 | Jak na marketing, WordPress tipy

Proč je spousta webů nepřehledná, nelíbí se nám? Proč zmateně rolujeme nahoru a dolů, klikáme z odkazu na odkaz? Proč brzy odcházíme rozladěni, že nemůžeme nic najít? V několika bodech shrnu základní pravidla, které je vhodné dodržovat a mít na paměti nejen při tvorbě stránek, ale také aktualizacích obsahu webu.

Grafika a rozvržení webu

Nezabloudit! Důležitost přehledné navigace

Jednoznačná a přehledná struktura a navigace je základním stavebním kamenem přehledného webu. Už při navrhování tzv. wireframe (schématický návrh rozložení prvků obsahu) je potřeba brát v potaz fakt, že první zobrazenou stránkou pro uživatele nemusí být jen homepage. V případě, že uživatel na stránky přichází přes vyhledávač díky vyhledávání určité fráze nebo slovního spojení, je více než pravděpodobné, že se mu zobrazí jako první jiná stránka, než titulní. Čili jakákoliv ze stránek webu může být tou vstupní. Z toho vyplývá i nutnost rychle a snadno se zorientovat kde se právě uživatel nachází a jak se dostane dále. Užitečným pomocníkem je tzv. drobečková navigace – neboli místo pro odkazy na nadřazené sekce, kdy se návštěvník může jednoduše vrátit na stránky vyšších úrovní.

Méně je někdy více. Nepřebít grafikou obsah!

Webové stránky slouží jako zdroj informací a proto by toto měla grafika respektovat a neměla by být výraznější než samotný obsah. Osobně preferuji čistý design…až minimalistický, ve kterém se návštěvník stránek snadno zorientuje. Existují také pro web zažitá pravidla a zvyky, které je užitečné respektovat. Týkají se opět zejména umístění a formy navigace, ale také třeba používané barevnosti, práce s odkazy atp.

Jak pracovat s obsahem stránek

Čtení vs prohlížení

Jeden z častých omylů při tvorbě stránek je ten, že je lidé čtou podobně jako tiskoviny. A že je čtou celé, od začátku až ke konci. Není tomu tak. Podobně jako při listování časopisem, nebo novinami lidé projíždí web očima, čtou nadpisy, prohlížejí si obrázky a čtou popisky pod nimi, nebo zvýrazněné texty. Až pokud je něco zaujme, přečtou si to.

Z webů, kde je nepřehledná masa textu uživatelé rychle odchází a nezdržují se tam. (Vyjímky tvoří snad jen weby s odbornými články.) Proto je vhodné texty rozčlenit do odstavců, formátovat nadpisy, zvýrazňovat důležité pasáže, používat odrážky apod.

Obrázky, obrázky, obrázky

Chceme-li vytvořit poutavý web, který si uživatel se zájmem projde, mějme na paměti také dostatek obrázků v textu. Obrázky text nejen oživí, rozčlení, ale také uživatele zaujmou a motivují k přečtení článku. Nejvhodnější jsou samozřejmě fotografie vlastní, postupem času jsou také stále cenově dostupnější i fotografie ve fotobankách, kdy fotky ve velikostech pro použití na webu se pohybují v řádech desetikorun.

Co nejkratší cesta k cíli

Usnadněte návštěvníkům cestu k tomu co na webu hledají. Máte e-shop? Zkraťte cestu od vstupu na shop k objednávce na minimum. Prezentujete svou firmu? Netvořte složité hierarchie článků – nikdo se tím nebude proklikávat a složitě pátrat po informacích. Každým klikem navíc ubývá návštěvníků. 

Shrnutí

K uživatelsky přívětivému (user-friendly) webu tedy neodmyslitelně patří:

  • jednoznačná a přehledná navigace
  • formátování a členění textu
  • doprovodné obrázky

💡 Další články z rubriky Jak na marketing | WordPress tipy

Proč při tvorbě webu upřednostňuji obsah před estetikou

Proč při tvorbě webu upřednostňuji obsah před estetikou

Když začínám pracovat na novém webu, mnoho klientů přichází nejprve s požadavky na vzhled. Řeší především, jak by se jim nové stránky líbilo esteticky. V tu chvíli je pravidelně začínám brzdit a vysvětluji jim svůj přístup k tvorbě: odděluji obsah a estetiku. Obsahem...

E-mail jako marketingový nástroj

E-mail jako marketingový nástroj

Příběh elektronické komunikace se začal psát někdy v sedmdesátých letech. E-mailové služby se začaly šířit mezi veřejnost až v roce 1996 díky vzniku jedné z prvních bezplatných e-mailových služeb: Hotmail (později koupeného Microsoftem). A teď, o 27 let později je to...

Vlastnosti vs. benefity produktů

Vlastnosti vs. benefity produktů

V tomto článku se budeme pohybovat tak trochu mezi marketingem a prodejem. Všímám si, že mnoho podnikatelů se věnuje více vlastnostem svých produktů nebo služeb, než jejich přínosu pro konečné zákazníky. Při tvorbě nového webu nebo e-shopu se pak snažím obě tyto...

Sám sobě marketérem logo bílé

Sám sobě marketérem

Chcete začít s online marketingem svépomocí? Pomůžu vám i zadarmo. Každých 14 dní posílám obsahový newsletter s praktickými tipy a radami.

✅ Přihlaste se k odběru nebo nejdřív nakoukněte do archívu.

Sám sobě marketérem

ℹ️ Kapacity: Nové zakázky přijímám na leden 2025

X