Zákaznický chat jako marketingový nástroj

27. 6. 2016 | Jak na marketing, Shoptet tipy, WordPress tipy

Jedni jej nenávidí, jiní milují. Zákaznický chat. Když je správně používaný, pomáhá a výrazně zvyšuje konverze zákazníků. Když je používaný špatně, prudí a návštěvníky odrazuje. Seznamte se s populárním marketingovým nástrojem současnosti.

en

K čemu zákaznický chat na webu je?

Komunikace se zrychluje a lidé jsou líní. Webové stránky se optimalizují na co nejméně prokliků od vstupu na web po konverzi. Lidé neradi telefonují – pro spoustu lidí je problémem telefonicky požádat o informace. Podobné je to s psaním e-mailů mimo kontaktní formuláře. Ta práce – zkopírovat si e-mailovou adresu, jít na přihlášení ke svému freemailu, přihlásit se, vložit adresu a napsat e-mail – to je hodně kroků. Kontaktní formuláře jsou o něco přátelštější – ale ne vždy. Některé mají více polí a lidem se nechtějí vypisovat. Nebo prostě nemají důvěru v to, kam jejich zpráva dojde a kdy jim někdo (a zda vůbec) odpoví.

smartsupp-vs-zopim_csNo a tu se nabízí varianta nejjedodušší – live chat. Návštěvníci vidí, zda je v tu danou chvíli někdo on-line a můžou mu hned položit svůj dotaz a za okamžik se dozví odpověď. Zjednodušuje a zrychluje to kontakt. To je výhoda. Navíc už s návštěvníkem navážete přímý kontakt a tím zvyšujete šanci na konverzi. A o to tu jde.

Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že lidé jsou schopni ptát se i na opravdové banality a řeší tak svou lenost vyhledávat na stránkách informace. Raději se prostě zeptají. Mám zkušenosti, že se lidé ptají i na lehce dostupné informace, jako je cena poštovného v e-shopu, na dostupnost konkrétního produktu nebo například stav své reklamace.

Toto všechno je na druhou stranu velmi cenná zpětná vazba na to, co lidé na webu hledají a co je potřeba upravit a optimalizovat.

Jak s chatem správně pracovat?

První otázka, kterou je potřeba si položit – mám čas se návštěvníkům stránek věnovat? Je sice „cool“ chat na webu či e-shopu mít, ale pokud bude neustále off-line a budou se v něm hromadit nezodpovězené dotazy návštěvníků, užitek asi nepřinese. Ideální situace je ta, kdy je ve firmě člověk s přehledem o službách a produktech, který sedí většinu pracovní doby u počítače (asistentka prodeje) nebo jej má v místnosti zapnutý a může občas reagovat (prodavačka). Běh chatu na pozadí počítače neruší od jiné práce – prostě jen občas pípne příchozí konverzace.

Cílem diskuse na chatu není záplava odborných informací, ale navázání kontaktu se zákazníkem, rychlá pomoc, navigace na webu či v produktech nebo delegace požadavku. Čili například zprostředkování kontaktu s odborníkem, který odpoví návštěvníkovi na jeho dotaz, pokud to není v silách obsluhy chatu.

zopchatoknoDůležité je také správné nastavení automatických zpráv – uvítání na webu, nabídka pomoci po několika minutách procházení stránek, úvodní zpráva komunikace. Chat může být stejně tak užitečný a příjemný, jako otravný. Vžijte se do návštěvníka – dejte mu prostor se na webu nejprve svépomocí zorientovat. Chatovací okno nejde přehlédnout, lidé ví, jak se používá. Nebombardujte jej tedy hned od prvních vteřin návštěvy nabídkami pomoci a výzvami ke psaní. Je to stejné, jako když vejdete do prodejny s oblečením – také se chcete nejprve rozhlédnout co prodávají a nebude vám příjemné překotné a dotěrné nabízení pomoci od prodavaček.

Jsem zastáncem osobní komunikace i v podnikání – nebojte se tedy na webu i v chatu používat své fotografie. Ať lidé vidí, že na druhé straně je také člověk se jménem a tváří…

Funguje to?

Mám zkušenost, že ano. A to jak v oblasti ubytování, tak na e-shopech či při webech nabízejících služby. Podmínkou je trpělivá, informovaná, empatická a ochotná obsluha chatu a jeho plynulé využívání a aktivní přístup. Lidé jsou na chatu ochotní počkat na odpověď v řádech jednotek minut. Když se jim ale nikdo nevěnuje, kazíte si reputaci.

Na chatu nemusíte být dostupní nonstop. Stačí během pracovní doby. Ale vyřizujte a věnujte se i konverzacím z času kdy jste byli offline. Navíc k jednotlivým návštěvníkům si můžete poznamenávat informace o nich – např. kontaktní údaje a i díky historii dotazů pak můžete adresněji komunikovat a být nápomocní.

A kterou službu si vybrat?

Osobně používám a doporučuji SmartSupp. Kromě přehledné administrace, jednoduchého ovládání a rychlé podpory umožňuje také skvělou bonusovou službu – videonahrávky chování návštěvníků webu. Ale o tom někdy jindy. K chatování se zákazníky můžete rovněž používat svůj mobil a být tak dostupní i když nesedíte u počítače. Dalším rozšířeným chatem je Zopim. Obě služby mají variantu zdarma a pak další, měsíčně placené tarify. Obě také fungují jak na desktopech, tak na mobilních zařízeních. Implementace je velmi snadná – pro WordPress existuje přímo originální plugin a Shoptet má rovněž doplněk SmartSupp.

Pokud vás více zajímají čísla a chcete si o tématu přečíst něco víc, doporučuji následující články:

 

 

 

💡 Další články z rubriky Jak na marketing | Shoptet tipy | WordPress tipy

Proč jsem začal nabízet mentoring?

Proč jsem začal nabízet mentoring?

Nejste v tom sami. To je věta, kterou říkám svým klientům nejčastěji v prvních týdnech jejich online podnikání. A když se nad tím zamyslím, právě tahle myšlenka mě přivedla k nabídce služby, která přirozeně vyplynula z mé každodenní práce. Jak to začíná: web je...

O WordPress web se musíte starat (jinak vás to bude mrzet)

O WordPress web se musíte starat (jinak vás to bude mrzet)

Znáte to - koupíte si auto a nějakou dobu jezdí. Ale postupně začne drhnout převodovka, olej by taky potřeboval vyměnit a pneumatiky jsou už docela sjeté. S webem na WordPressu je to úplně stejné. Je skvělý, jednoduchý a zadarmo. Jenže bez pravidelné péče začne pomalu...

Proč při tvorbě webu upřednostňuji obsah před estetikou

Proč při tvorbě webu upřednostňuji obsah před estetikou

Když začínám pracovat na novém webu, mnoho klientů přichází nejprve s požadavky na vzhled. Řeší především, jak by se jim nové stránky líbilo esteticky. V tu chvíli je pravidelně začínám brzdit a vysvětluji jim svůj přístup k tvorbě: odděluji obsah a estetiku. Obsahem...

Sám sobě marketérem logo bílé

Sám sobě marketérem

Chcete začít s online marketingem svépomocí? Pomůžu vám i zadarmo. Každých 14 dní posílám obsahový newsletter s praktickými tipy a radami.

✅ Přihlaste se k odběru nebo nejdřív nakoukněte do archívu.

Sám sobě marketérem